Daar is de lente, daar is de auto!

Ik weet het, we zien door de bomen het bos niet meer. CNG, LPG, benzine, diesel, hybride, plug-in hybride, elektrisch op batterijen, elektrisch op waterstof …
De keuze van aandrijving bij onze personenauto’s is nog nooit zo groot geweest. Iedereen vraagt zich af wat het uiteindelijk zal worden. Zullen we met zijn allen elektrisch op batterijen rijden? Of wordt het stroom opgewekt door waterstof? De wetenschappelijke bevindingen spreken elkaar tegen: de ene dag is de auto op aardgas de grote vervuiler, dan is het de diesel, dan weer de benzinemotor, en soms de elektrische wagen op batterijen. Veel zal afhangen van wat de wetgever zal beslissen, en het zal een en-en-verhaal worden waarbij een deel van ons wagenpark door verbrandingsmotoren zal worden aangedreven, een deel op elektriciteit, en een deel op waterstof. Feit is wel dat de autowereld boeiender is ooit sinds men in deze stroomversnelling is terechtgekomen. Dit zijn alvast enkele nieuwkomers.

BEZOEK en ONTDEK onze partners!

Abarth

Het Italiaanse merk van betaalbare sportwagens bestond in 2019 70 jaar, en naar aanleiding daarvan werd de Abarth 695 70e Anniversario gebouwd met een 1.4 liter turbobenzine viercilinder die in dit driftkikkertje liefst 180 pk produceert. Er werden er slechts 1949 van gebouwd, omdat dat het geboortejaar van het merk is.

Alfa Romeo

Zowel de Giulia als de Stelvio kregen een update van hun infotainment, de digitale instrumenten werden hertekend, je kan voortaan met je Alfa communiceren via je smartphone.
Er zitten nieuwe rijhulpsystemen in de Giulia en in de Stelvio, de materialen in het interieur zijn mooier, en de auto’s zijn verkrijgbaar in nieuwe kleurtjes.

Audi

Van de nogal logge Audi e-tron is nu ook een sportiever ogende e-tron Sportback verkrijgbaar. Beide full-electric auto’s worden uitsluitend in de ultramoderne Audi-fabriek in Vorst bij Brussel gebouwd. En dat is een goeie zaak.

BMW

Wie een ‘dikke’ BMW zoekt kan voortaan kiezen voor de nieuwe M8 Gran Coupé, een vierdeurscoupé met een 4.4 liter V8-benzinemotor van 600 pk. Iets bescheidener, maar daarom niet minder leuk, is de 2-Reeks Gran Coupé, de eerste BMW vierdeurscoupé in de compacte middenklasse.

Ford

Ford trekt de kaart van de SUV’s met twee compacte modellen, de Puma en de Kuga, en met één mastodont, de Explorer. Die laatste is enkel als plug-in hybride te koop. En dan is er nog de volledig elektrische Mustang Mach-E.
Geen sportwagen zoals alle Mustangs dat sinds halfweg de jaren ’60 tot nu toe waren, maar een SUV. Lee Iacocca, de ‘vader’ van de originele Mustang, draait zich om in zijn graf..

Honda

Het Japanse merk verrast vriend en vijand met een sympathieke elektrische stadsauto die gewoon ‘e’ heet. Hij bezit geen buitenspiegels maar kleine camera’s die live beelden laten zien op twee schermen op de boordplank.
Heel het interieur ademt de typische jaren ’60 en ’70-sfeer van de oude Honda Civic. De auto ziet er uit als een prototype, maar hij is wel degelijk leverbaar.

Jaguar

Bij het kroonjuweel van Jaguar, de F-Type sportwagen, kreeg de snoet, het infotainment, en de ophanging een fikse update.
Helaas verdween de zescilinder benzinemotor en moet die plaats maken voor een viercilinder turbo met 300 pk vermogen.
Wie er niet tegenop kijkt om veel autobelastingen en verzekering te betalen kiest voor de 5-liter V8 krachtbron met 450 of zelfs 575 pk.

Land Rover

Van dezelfde familie is de nieuwe Land Rover Defender.
De legendarische oer-terreinwagen van Land Rover opvolgen is geen makkelijke opgave, maar de nieuwe Defender is uit het juiste hout gesneden om die zware opdracht tot een goed einde te brengen. Net als vroeger is er een ‘korte’ Defender 90 met drie deuren, en een ‘lange’ 110 met vijf deuren.
De offroad capaciteiten van de nieuwkomer zijn alvast indrukwekkend. Net als de ‘looks’ van de auto.

Maserati

Het Italiaanse exclusieve Maserati biedt van haar toch al potente SUV Levante nu ook een Trofeo V8-uitvoering aan. Die bezit een 3.8-liter V8-biturbomoto van Ferrari met liefst 590 pk. En een nieuwe supersportwagen van Maserati is onderweg.

Mazda

Mazda is momenteel de Japanse constructeur met de mooiste automodellen.
Hoewel de nieuwe volledig elektrische Mazda MX-30 een beetje uit de toon valt tussen die elegante auto’s van Mazda. De MX-30 is bedoeld als tweede wagen. Hij heeft een eerder beperkte autonomie van een goeie 200 km.

Mercedes

Bij Mercedes kan je van zowat elk model (en dat zijn er veel) een hybride of plug-in hybride uitvoering bestellen, gecombineerd met een benzine-of een dieselmotor. Nieuw is de compacte SUV GLA die in het goede gezelschap verkeert van nog twee recente SUV’s, de GLB en de GLS. Het Mercedes-gamma was nog nooit zo uitgebreid.

MG

Het legendarische britse mg is terug. En dan nog wel met een chinese elektrische suv, de mg zs ev. Het chinese saic kocht mg na het bankroet van rover in 2005. De mg zs ev heeft een elektromotor van 143 pk, een autonomie van 260 km, de basisuitvoering kost minder dan 30.000 euro, en behaalde een topscore bij de europese crashtests.

Mini

Mini, de legendarische britse auto in handen van het beierse bmw, heeft voortaan ook een volledig elektrisch model: de cooper se. 184 pk, en een autonomie van zo’n 250 km. Je kan ook kiezen voor de plug-in hybride mini cooper se countryman all4. Maar probeer dat maar eens te onthouden.

Nissan

De opvallende juke, één van de succesnummers van nissan, werd duchtig onder handen genomen. Meer rijhulpsystemen, voortaan ook connectiviteit tussen de juke en je smartphone, plus een update van de toch al ongewone looks van juke, het hoort allemaal bij deze verjongingskuur.

Opel

Opel maakt alweer een tijdje deel uit van de franse psa-groep van peugeot, en dus is het niet verwonderlijk dat je de nieuwe opel corsa toch wat peugeot-trekjes vertoont. Ook technisch zijn er overeenkomsten. Gelukkig heeft de corsa niet zo’n vierkant mini-stuurwiel. Deze nieuwe compacte opel is verkrijgbaar op benzine, diesel of stroom. In dat laatste geval geraak je met 1 oplaadbeurt 330 km ver.

Peugeot

Als je over de duivel spreekt … de nieuwe peugeot 208 ziet er erg blits uit. Hij heeft vooraan zelfs slagtanden. En hij is ook als elektrische auto te koop. De suv-uitvoering van de 208, de 2008, is eveneens nieuw én kan elektrisch worden aangedreven.

Polestar

Polestar is een dochter van het zweeds/chinese volvo. De knappe maar dure polestar 1-plug-in hybride sportwagen met 600 pk kenden we al, maar nu is er de polstar 2, en die neemt het op tegen de tesla model 3. De ‘2’ is een volledig elektrische cross-over met 408 pk vermogen. Polestars worden uitsluitend online verkocht.

Porsche

Het Duitse sportwagenmerk Porsche slaat ook hard terug naar Tesla met de full-electric Taycan, waarmee het de Tesla Model S in het vizier neemt. Er zijn drie varianten van de Taycan, waarvan de Turbo S de krachtigste is met een piekvermogen van 761 pk en een autonomie van een dikke 400 km. Ook mooi is de speciale serie van de Porsche 911 Carrera 4S Belgian Legend Edition, een eerbetoon aan de 75-jarige racelegende Jacky Ickx.

Seat

De eerste Spaanse elektrische auto is de kleine Mii Electric, de tegenhanger van de Volkswagen Up. Deze stadsmus heeft een rijbereik van maximaal 260 km, en een elektromotor van 83 pk.

Skoda

Bij skoda heet die auto citigo eiv. Wie meer ruimte wil kan kiezen voor de nieuwe vierde generatie van de octavia en de octavia combi. Net als de nog grotere superb is de octavia voortaan ook verkrijgbaar als plug-in hybride.

Smart

De drie modellen van smart, de fortwo coupé, de fortwo cabrio, en de forfour zijn nog uitsluitend te koop op batterijen. De verbrandingsmotoren zijn bij deze stadswagens gedumpt. Logisch voor een karretje dat oorspronkelijk ontworpen werd als elektrische auto.

Tesla

De koning van de elektrische auto’s is en blijft het Amerikaanse Tesla.
De middenklasser Model 3 is dé norm in zijn klasse met prestaties en een actieradius om ‘U’ tegen te zeggen. Het is duidelijk dat Tesla jaren voorsprong heeft op de concurrentie. Maar hoe lang Elon Musk die voorsprong zal kunnen behouden is nog maar de vraag nu de ‘grote jongens’ alles op alles zetten om auto’s op stroom te bouwen.

Volkswagen

De grootste van die ‘grote jongens’ is volkswagen. Na de (dure) kater die ze overhouden aan hun ‘dieselgate’, gooit vw het nu over een compleet andere boeg: elektrificatie. Zoals de golf ooit de opvolger was van de legendarische kever, wordt de golf nu zelf opgevolgd door de elektrische id.3. De grootste constructeur speelt voorlopig nog op safe, want tegelijk biedt het een nieuwe golf aan, de achtste (!) Generatie. Als je de twee vergelijkt dan valt het op hoe traditioneel het interieur van de nieuwe golf oogt naast dat van zijn elektrische opvolger, de id.3. Heden en toekomst (voorlopig nog) broederlijk naast elkaar bij volkswagen. Benieuwd hoe lang nog.