Virtueel autosalon

Voor de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog werd het autosalon in Brussel begin dit jaar afgelast. Ook daar heeft de corona pandemie een stokje voor gestoken. Jammer voor de autoliefhebbers, en jammer voor de autosector in ons land die in 2020 sowieso al 21,5% minder verkocht, en die door het schrappen van het salon begin 2021 nog eens 17% minder omzet draaide. In de plaats boden zowat alle merken ‘virtuele autosalons’ aan met info, prijzen, uitvoeringen, en vaak ook de mogelijkheid om te ‘chatten’ met een verkoper via de website. Ook de dealers organiseerden massaal mini-salons. En het zouden geen Bélgische salons zijn mochten er geen kortingen zijn. Er waren dus absoluut koopjes te doen, en voor het eerst ook op elektrische auto’s!

BEZOEK en ONTDEK onze partners!

De grote tendens dit jaar zijn net die talrijke nieuwe elektrische auto’s, die nu eindelijk ook hier beginnen te verkopen. De schattigste nieuwkomer is de compleet nieuwe elektrische Fiat 500e met een prijskaartje vanaf 24.000 euro. Hij is wat groter en ruimer dan de huidige 500, maar hij heeft wél dezelfde sympathieke trekjes, hij zit degelijk in elkaar, en hij rijdt zalig. Samen met de Volkswagen ID.3, de gedoodverfde opvolger van de Golf, moet de Fiat 500e de doorbraak van de (betaalbare) elektrische auto forceren. Dat populaire duo krijgt daarbij fikse concurrentie van andere nieuwe elektrische wagens zoals de Mazda MX-30, de nieuwe Opel Mokka, de in China gebouwde BMW iX3, de Audi Q4 Sportback e-Tron, en de Ford Mustang Mach-e. Dat is géén elektrische versie van de legendarische Amerikaanse sportwagen, maar een elektrische SUV die keihard de strijd met Tesla aangaat.

De tweede tendens is de doorbraak van de Chinezen in Belgie. Plots duiken bij ons een vijftal Chinese merken op, met als bekendste MG. Ooit een Britse sportwagenmerk waarvan de naam door de Chinezen werd opgekocht toen MG failliet ging. Zelfs de autosupermarkt Cardoen voert een Chinese auto in, de Aiways U5. Tja, aan de namen zullen we nog een beetje moeten wennen.

Welke nieuwe automodellen mogen we nog verwachten in 2021?
Een (alfabetisch) overzicht.

ABARTH

Na de lancering van de nieuwe Fiat 500e komen er ook sportieve full-electric Abarth-versies van de 3 koetswerkvarianten van de 500e: de tweedeurs, de 3+1, en de cabrio. Om naar uit te kijken.

ALFA ROMEO

Super goed nieuws bij Alfa Romeo want 2021 staat er in het teken van de prachtige compacte SUV Tonale. Ik zag de auto in 2019 op een openlucht autosalon in Turijn en was op slag verliefd. De Tonale komt onder de grote Stelvio-SUV, en is net als de Stelvio, genoemd naar een Italiaanse bergpas. Technisch is de Tonale gebaseerd op de Jeep Compass, en dus zal er ook een plug-in-hybrideversie van de Tonale worden aangeboden. De auto is zo mooi dat hij nu al verschillende designprijzen in de wacht sleepte, nog voor hij in productie ging. Dat belooft!

Alfa Romeo Tonale

ASTON MARTIN

Het exclusieve Britse Aston Martin, dat voor eeuwig en drie dagen verbonden zal blijven met James Bond, ging ook voor de bijl, en biedt voortaan, net als zijn concurrenten Bentley, Rolls Royce en Lamborghini, een SUV aan: de DBX. De DBX is even snel als een Aston Martin-sportwagen, maar je kan er met 4 of 5 personen in, en het comfort is ongezien voor het merk. Voor de aandrijving zorgt een 550 pk sterke V8 van het Duitse AMG. Dat kan slechter!

Aston Martin DBX

AUDI

Het Duitse Audi boert goed en biedt zoals zijn rechtstreekse concurrenten BMW en Mercedes een uitgebreid gamma modellen en versies aan. De Duitse premiummerken doen er alles om elk gaatje in de markt op te vullen, voor iemand anders dat doet. Dat zorgde recent voor een spervuur aan nieuwigheden, en in 2021 is dat niet anders. De meest opvallende nieuwkomer bij Audi is de Q4 e-Tron die er ook komt als knapgelijnde Q4 Sportback e-Tron. Vierwielaandrijving en 2 electromotoren van samen 300 pk zorgen voor indrukwekkende prestaties en een rijbereik van om en bij de 450km. Wordt ook nog verwacht bij Audi: de elektrische e-Tron GT, gebaseerd op de Porsche Taycan. Toch handig als je goeie familie hebt…

Audi Q4 Sportback e-Tron

BAIC

De Chinezen veroveren stilaan maar zeker de Europese automarkt. Tot nu toen hinkte ons land wat achterop, maar nu lijkt het hek wel definitief van de dam. BAIC is één van de Chinese automerken die bij ons worden ingevoerd door One Automotive. In China is BAIC een grote speler die in 2018 net geen anderhalf miljoen auto’s verkocht. Enkele jaren geleden kocht Mercedes 13% van de aandelen van BAIC, maar tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid en kopen de Chinezen aandelen op van Mercedes. Dat zegt genoeg. Het eerste model van BAIC bij ons is de geslaagde SUV X55 met een 1.5-liter benzinemotor van Mitsubishi. De X55 is de jouwe voor de prijs van een Europees stadwagentje: 19.990 euro. Binnenkort volgt er een tweede BAIC-model en een elektrische variant.

Biac X55

BENTLEY

Prestigemerken als Bentley hebben het roer ook omgegooid en gaan voluit voor hybride of elektrische aandrijving. Bentley, dat nu nog V8 en W12-motoren aanbiedt, zal vanaf 2016 nog uitsluitend plug-in hybrides en elektrische auto’s verkopen. Dit jaar beginnen ze er aan met plug-in-versies van hun mega-SUV Bentayga, en van hun luxe-berline Flying Spur. Er zijn geen zekerheden meer in het leven …

Bentley Bentayga

BMW

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het design van de nieuwe Beierse automodellen. Vooral de BMW-snoeten met het XXL-radiatorrooster vallen niet bij iedereen in de smaak. En dan te weten dat zo’n rooster binnenkort compleet overbodig wordt, want BMW trekt opnieuw voluit de elektrische kaart met nog dit jaar 3 nieuwkomers: de in China gebouwde iX3, de i4, en de iX. En electromotoren hebben geen radiator en bijgevolg ook geen radiatorrooster nodig. Wie geen boodschap heeft aan al die ‘stroomauto’s’, en op zoek is naar een ‘old school’ sportieve BMW met een verbrandingsmotor kan daarvoor terecht bij de nieuwe 128Ti met een 2-liter turbobenzinemotor van 265 pk. Wel met voorwielaandrijving…

BMW 128 Ti
BMW iX
BMW iX3

CITROEN

Het Franse merk komt weer origineel uit de hoek met haar Ami, een elektrisch stadskarretje, genoemd naar de succesvolle Citroen Ami 6 en Ami 8 uit de jaren ’60 en ’70 van vorige eeuw. De nieuwe Ami is een ‘brommobiel’ die niet wordt beschouwd als een volwaardige auto en waarvoor je dus ook geen autorijbewijs nodig hebt. De Ami kan niet sneller dan 45 en heeft een rijbereik van 75 km. Gelukkig mogen we van Citroen ook échte auto’s verwelkomen dit jaar zoals onder andere de C4 en zijn elektrische variant, de ë-C4, die zich opwerpt als concurrent voor de VW ID.3.

Citroën Ami 6
Citroën ë-C4

CUPRA

Cupra begon als een sportieve versie van een Seat, maar nu is het een ‘zelfstandig’ Spaans automerk met een eigen model, de Formentor, genoemd naar een rotspunt op het eiland Mallorca. De topversie van de Formentor krijgt een 2.0 TSi-krachtbron van 310 pk in het vooronder. Een snelle jongen.

DACIA

De grote baas van Renault, Luca de Meo, heeft veel en grootse plannen. Ook met Dacia: er komt een betaalbare elektrische Dacia Spring die ongeveer 16.500 euro zou kosten, en die daarmee wel eens de eerste EV voor het grote publiek zou kunnen worden. En later duikt een grote versie van de Duster op, die samen met een nieuwe Lada Niva wordt ontwikkeld.

Dacia Spring

DFSK

Dit is het tweede Chinese merk dat door de nieuwe importeur One Automotive wordt ingevoerd. DFSK werkt sinds de nineties samen met de PSA-groep (Peugeot-Citroen), die op zijn beurt begin dit jaar samenging met FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en voortaan ‘Stellantis’ heet. Wie bedenkt zo’n naam? Maar goed, ik dwaal af. In ons land biedt DFSK de compacte SUV Glory 580 aan voor 24.OOO euro, en de coupé-SUV Fengon voor 4.000 euro meer. Benieuwd of deze auto’s de Belgen kunnen overtuigen.

DFSK Fengon
DFSK Glory 580

DS

Net als Cupra bij Seat is DS al een tijd een apart merk bij Citroen. Cupra biedt sportieve modellen aan, terwijl DS het meer op luxe en exclusiviteit heeft begrepen. Het Franse Lexus zeg maar. DS kiest in 2021 ook voor elektriciteit met een DS3 Crossback EV en met een plug-in-hybride op basis van de DS7 Crossback.

DS3 Crossback

FIAT

Het Italiaanse merk zet dit jaar alles in op haar elektrische ‘New 500e’. Er zijn 2 motorisaties: eentje van 95 pk met een compacte batterij van 24 kWh, en een tweede met een vermogen van 118 pk, een accu van 42 kWh, en 315 km rijbereik. Er komt ook een versie met een extra ‘suicide-door’ alleen aan de rechterkant van de auto, waardoor het makkelijker in-en uitstappen moet worden voor passagiers op de achterbank. Van de ruime en voordelig geprijsde Fiat Tipo mogen we 2 nieuwe uitvoeringen verwachten: de Tipo Cross die wat SUV-trekjes heeft, en een City Sport met een meer ‘dynamische look’.

Fiat 500e
Fiat Tipo Cross

FORD

Het wat ingedommelde Ford lijkt plots klaarwakker. Er waren recent al de kleine cross-over Puma, de wat grotere SUV Kuga, en de gigantische Explorer-SUV. Ford is daarnaast één van de zeldzame constructeurs die nog échte eenvolumewagens aanbiedt met de S-Max en de Galaxy. Van beide verschijnt in ’21 een hybride-uitvoering op het toneel. Maar hét Ford-nieuws is de Tesla-killer Mustang Mach-e, een elektrische cross-over met de naam van een legendarische Amerikaanse sportkar. Keuze uit 2 versies: eentje met 285 pk, en eentje met 337 pk vermogen, en naar keuze met achterwiel-of vierwielaandrijving. Een knappe auto die tot 600 km rijbereik heeft en te koop is vanaf 48.000 euro. Minder duur dan een Tesla.

Ford Kuga
Ford Puma
Ford Mustang

HONDA

Bijna even schattig als de nieuwe elektrische Fiat 500 is de Honda e. Lekker veel retrotrekjes, handig gemixt met futuristische elementen. Jammer dat het rijbereik wat laag en de prijs wat hoog ligt, met respectievelijk 200 km actieradius en 34.500 euro basisprijs. In 2021 heeft Honda ook een nieuwe Civic voor ons in petto. Gelukkig niet met het buitenaardse design van de vorige generatie.

Honda e

HYUNDAI

Veel nieuws bij de Koreanen met een grondig gefacelifte elektrische Kona EV waarmee je tot 485 km ver geraakt zonder de accu’s te moeten opladen. De belangrijkste Hyundai-nieuwigheid is voor de meeste mensen de nieuwe Tucson. Deze bestseller is verkrijgbaar als benzine, diesel, hybride en plug-in-hybride. Nog een maatje groter is de Santa Fe die ook een nieuwe look kreeg, plus een premium-interieur, en dezelfde lijst aandrijvingen als de Tucson.

Hyundai Kona EV
Hyundai Tuscon

JAGUAR

In 2021 trakteert het Britse Jaguar ons op haar gefacelifte SUV’s E-Pace en F-Pace. Een grote J-Pace-SUV voor de Amerikaanse markt zou ook in de pijplijn zitten, en een nieuwe grote luxeberline XJ mét een elektrische variant om te kunnen concurreren met Tesla.

Jaguar E-Pace

JEEP

Van de oer-Jeep, de Wrangler, komt dit jaar een plug-in-hybride, Wrangler 4xe. De die-hards zullen dit heiligschennis vinden, maar zullen uiteindelijk toch overstag moeten gaan. Na 10 jaar komt er ook een nieuwe Grand Cherokee, gebaseerd op de uitstekende Alfa Romeo Stelvio. Jeep en Alfa Romeo behoren allebei tot de de nieuwe Stellantis-groep, samen met nog 12(!) andere merken.

Jeep Wrangler 4Xe

KIA

Deze halfbroer van Hyundai presenteert in 2021 een plug-in-hybride van de Sorento, en tegen 2027 lanceert Kia liefst 7 nieuwe EV’s, met dit jaar alvast een middelgrote SUV, en misschien ook een rivaal voor de Citroen Ami. Wordt vervolgd.

Kia Sorento PHEV

LAMBORGHINI

Dromen mag, ook tijdens een pandemie. Dromen van de Lamborghini Huracan STO (Super Trofeo Omologato) met een V10 van 5,2 liter inhoud, 640 pk vermogen en 565 Nm koppel bijvoorbeeld. Ik moet dringend nog eens met de Lotto meespelen.

Lamborghini Huracan STO

LAND ROVER

Het legendarische Britse merk heeft met de nieuwe Defender gegokt en gewonnen. De opvolger van die Engelse oer-terreinwagen wordt overal met veel enthousiasme onthaald. In 2021 komt er van de Defender een… plug-in-hybride-uitvoering, of wat had je gedacht? Tegen het einde van dit jaar wordt ook de Range Rover Sport vernieuwd.

Land Rover Defender PHEV

LEXUS

Het Japanse luxemerk is al jaren de kampioen van de hybride auto’s, maar heeft in 2021 een eerste volledig elektrische model klaar, de UX300e. Niet meteen een sexy naam, maar alles went. De actieradius van de UX300e is met 300 km niet echt indrukwekkend, en ook het opladen duurt langer dan bij zijn concurrenten.

Lexus UX300e

LOTUS

Dit jaar mogen we van het Britse sportwagenmerk veel verwachten: er komt een nieuw model mét verbandingsmotor bedoeld als concurrent voor de Porsche Boxster en Cayman. Later volgen er elektrische modellen en zelfs een SUV. Niemand ontsnapt nog aan de SUV-gekte. Ter informatie: Lotus is nu eigendom van het Chinese Geely dat eerder ook al Volvo binnenhaalde.

LYNK&CO

Lynk&Co is nog één van de merken van de Chinese Geely-groep. Lynk&Co klinkt een beetje link, maar what’s in a name… Het bedrijf wordt overigens geleid door een degelijke Belg, Alain Visser, die ondermeer bij Volvo zijn strepen verdiende. Ze houden het daar simpel, want hun eerste model bij ons heet gewoon 01. Je kan de auto bij voorkeur huren op maandbasis of voor een langere perdiode. Voor 500 euro per maand krijg je een 01 ter beschikking, en als je de auto deelt met anderen, betaal je minder. Wil je er toch liever eentje kopen dan betaal je 36.000 euro.

MASERATI

Het Italiaanse topmerk vliegt er wel degelijk in met haar nieuwe schitterende supercar MC20 waarvan de motor een V6 van 630 pk is en de topsnelheid 325 km/u bedraagt. Later volgt nog een zuiver elektrische MC20. Verder krijgt de grote SUV Levante in 2021 een hybride-versie, en Maserati komt bovendien op de proppen met een SUV die een maatje kleiner zal zijn zijn, de Grecale, gebaseerd op de Alfa Romeo Stelvio. Eindelijk gerechtigheid voor de Stelvio! Later volgen nog de nieuwe GranTurismo en de nieuwe GranCabrio. Van een come-back gesproken!

Maserati MC20

MAZDA

Het Japanse automerk loopt dit jaar in de kijker met de eerste elektrische Mazda, de MX-30. Ze beginnen eerder bescheiden en wat terughoudend aan het elektrische verhaal want de MX-30 heeft een relatief kleine batterij waarmee hij iets minder dan 200 km vér geraakt. Door het lage(re) gewicht van MX-30 zijn de 145 pk vermogen meer dan voldoende. Opvallend zijn de omgekeerd openende achterdeuren zoals indertijd bij de RX-8 met Wankelmotor. De middenconsole is van kurk, niet omdat ze bij Mazda een drankprobleem hebben, maar omdat het bedrijf ooit begon als producent van kurken voor wijnflessen.

Mazda MX 30

McLAREN

Het modellengamma bij McLaren is nogal complex: er is de Speedtail, 1070 pk sterk en 403 km snel. Er is de 620R, de Britse tegenhanger van de Porsche 911 GT3 RS, je kan ook nog kiezen voor de 765LT, of de in 2020 geïntroduceerde GT die wat meer luxe en comfort biedt. Dit jaar wordt die toch al indrukwekkende lijst super sportwagens aangevuld met de hypercar Artura, een eerbetoon aan de meer dan legendarische McLaren P1. Dit is echt een merk voor kenners. Met een goedgevulde bankrekening.

McLaren Speedtail

MERCEDES

Mercedes heeft net als Audi en BMW een gigantisch aanbod en braakt de ene nieuwigheid na de andere uit. Dit jaar gaat het om de nieuwe generatie van de C-en S-Klasse, twee belangrijke modellen voor de Duitse topconstructeur. Daarnaast gaat ook de elektrificatie van Mercedes gewoon door. Zo mogen we ons verwachten aan de EQA, EQB en EQS, de elektrische versies van respectievelijk de GLA, GLB en de nieuwe S-Klasse. Voor wie het vlaggeschip S-Klasse nog niet chique genoeg is, is er de Maybach-uitvoering als alternatief voor Bentley of Rolls Royce. De Maybach kent vooral veel interesse in China.

Mercedes S-Klasse
Mercedes Maybach S-Klasse

MG

Ooit een Brits sportwagenmerk, en nu een Chinese constructeur die in België een compacte elektrische SUV aanbiedt, de ZS EV, en een tweede SUV, de EHS plug-in-hybride. Dit jaar zouden ook nog een break, en misschien zelfs een elektrische roadster arriveren. De verre opvolger van de MG TF wellicht.

MG ZS EV
MG EHS

MINI

Ook Mini ontsnapt niet aan de elektrificatie. Het Engelse merk dat al jaren in degelijke Duitse BMW-handen is lanceert 2 elektrische cross-overs. Eentje wordt gebouwd in samenwerking met de Chinese partner Great Wall. En er zou eveneens een compactere driedeurs versie van de Mini aankomen. Een mini Mini dus.

MORGAN

Traditie staat hoog in het vaandel van het Britse Morgan. Maar dat wil niet zeggen dat hun auto’s niet technisch evolueren. Na de recente Plus Six met een zescilindermotor is er nu de Plus Four, aangedreven door een 2-liter BMW-turbo viercilinderkrachtbron van 258 pk. Het gedeeltelijk houten chassis werd ingeruild voor een compleet nieuw aluminium platform, en de Plus Four kreeg meteen ook een meer up-to-date-ophanging. Het blijven unieke auto’s die hun vintage charme combineren met moderne techniek. Hopelijk kunnen ze nog lang overleven.

Morgan Plus Four

NISSAN

Het modellengamma van dit Japanse merk wordt aan sneltreintempo vernieuwd en rijdt overtuigend richting elektrische aandrijving én SUV’s. Belangrijk in 2021 is de vernieuwing van hun bestseller Qashqai. Van die SUV zijn er in totaal al 5,5 miljoen stuks verkocht. De nieuwe, derde generatie Qashqai heeft een electromotor die de voorwielen aandrijft. De batterij wordt opgeladen door een benzinemotor die werkt als een generator, en die bijgevolg nooit rechtstreeks de wielen aandrijft. En dan is er ook de nieuwe Ariya, een elektrische coupé-SUV, op het gemeenschappelijke EV-platform van de Nissan-alliantie met Renault.

Nissan Ariya

OPEL

Het Duitse merk met een lange en rijke geschiedenis heeft zijn tweede adem gevonden sinds het deel uitmaakt van de Franse PSA-groep. De nieuwe Opel-modellen vliegen ons nu al een tijdje langs de oren. Na de nieuwe Corsa en Corsa-e volgen in 2021 de knappe Mokka (een volle neef van de Peugeot 2008), een nieuwe Crossland, een nieuwe Astra, en een Grandland X. Opel is helemaal back!

Opel Mokka & Mokka-e

PEUGEOT

Zelfde verhaal bij Peugeot dat ook goed bezig is en dat dit jaar gefacelifte versies van de SUV’s 3008 en 5008 introduceert, plus een sportieve uitvoering van de mooie 508. Die heet PSE, een afkorting van ‘Peugeot Sport Engineered’, en het is een plug-in-hybride met vierwielaandrijving en 360 pk vermogen. De 508 PSE is de krachtigste Peugeot ooit, en meteen ook de duurste met een prijskaartje van 70.000 euro.

Peugeot 508 PSE

POLESTAR

Dit merk is een verhaal apart: het is een Zweeds-Chinees bedrijf van Volvo en van het moederbedrijf van Volvo, Geely. Polestar gaat voluit voor electro-aandrijving, en werd pas vorig jaar in ons land geïntroduceerd. De exclusieve sportcoupé Polestar 1 wordt al gedumpt, maar de berline Polestar 2 kan wel besteld worden. De ‘2’ heeft twee electromotoren die samen 408 pk leveren, maar er is voortaan ook een goedkopere uitvoering met een kleinere batterij en ‘slechts’ 1 motor.

Polestar 2

PORSCHE

Deze Duitse constructeur van sportieve kwaliteitsauto’s presenteert in 2021 een ‘shooting break’-versie van de elektrische Porsche Taycan, de Cross Turismo. En dit jaar wordt ook de Macan vernieuwd.

Porche Taycan

RENAULT

Dit Franse merk heeft een nieuwe baas, de Italiaan Luca de Meo die ooit begon bij Renault, en daarna passeerde langs Toyota, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, en Seat. De Meo vliegt er stevig in, en heeft grootse plannen met Renault, Dacia en Alpine. In 2021 komt er bij Renault alvast een nieuwe Kangoo, een nieuwe coupé-SUV Arkana, en de Mégane e-Vision, een volledig elektrische middenklasser die 217 pk onder de motorkap heeft met een rijbereik van 450 km. De Mégane e-Vision gaat de concurrentie aan met de Volkswagen ID.3.

Renault Mégane eVision

SEAT

Bij de Spaanse constructeur die deel uitmaakt van de grote Volkswagen groep gaat in 2021 de aandacht eerder naar het zustermerk Cupra, maar Seat zélf introduceert wél de Tarraco e-Hybrid, een plug-in met een 150 pk sterke 1.4 benzinemotor en een electromotor die goed is voor 116 pk.

Seat Tarraco e-Hybrid

SKODA

Het grote nieuws bij Skoda is de introductie van de Enyaq, een volledig elektrische cross-over. Daarnaast komt er een facelift aan voor de compacte SUV Karoq en voor de grote Kodiaq.

Skoda Enyaq EV

SSANGYONG

Het Koreaanse merk dat veel waar en auto biedt voor je goeie geld heeft dit jaar een elektrische versie van de Korando-SUV voor ons in petto, terwijl de Rexton, nog een zeldzame echte offroader gebouwd op een ladderchassis, een ingrijpende restyling krijgt.

SUBARU

Op middellange termijn wil het Japanse merk 40% elektrische en plug-in hybride wagens verkopen. Dit jaar lanceert het de nieuwe generatie van BRZ, de betaalbare sportcoupé die tonnen rijplezier biedt. Voortaan haalt die BRZ 231 pk uit zijn 2.4-liter viercilinder. Helaas niet in Europa te koop, dus moeten we onze hoop stellen op de Toyota-versie, de GR86. Als die er al komt tenminste. Spannend!

SUZUKI

Dit jaar haalt Suzuki 2 Toyota modellen binnen, en het zijn allebei gezinsauto’s: de break Swace, gebaseerd op de Toyota Corolla Touring Sport, en de SUV Across, een tweelingbroer van de RAV4. Allebei hybrides.

Suzuki Swace

TESLA

Deze elektrische trendsetter uit de USA biedt in 2021 haar nieuwe cross-over Model Y aan, op basis van de Model 3. Daarnaast een waanzinnig sterke én spectaculair snelle versie van de grote berline Model S, de Plaid. Die heeft 3 electromotoren en 1100 pk(!) vermogen waardoor hij in 2,1 seconden van 0 naar 100 spurt, en bovendien een actieradius van 840 km zou hebben. Deze extreme EV is te koop vanaf 140.000 euro.

TOYOTA

Veel nieuws bij deze grote Japanse constructeur. De Mirai II op waterstof onderging niks te vroeg een ingrijpende schoonheidskuur en kost voortaan 65.000 in plaats van 80.000 euro. Als we nu nog ergens waterstof kunnen tanken in dit landje… Er komt verder een plug-in-hybride van de RAV4, een grote hybride SUV met de naam Highlander, de wat hoger op zijn pootjes staande Yaris Cross, en hopelijk dus ook de sportcoupé GR86.

Toyota Miraii II

VOLKSWAGEN

VW gaat elektrisch met de gedoodverfde opvolger van de Golf, de ID.3, en met de crossover ID.4. Tegelijk komen er ook een hele reeks sportieve versies van de Golf met de GTD, GTI Club Sport, de ‘R’, en de ‘Alltrack’. Dat noemt men wedden op 2 paarden.

Volkswagen ID3
Volkswagen ID4

VOLVO

Het grote nieuws bij de Zweeds-Chinese constructeur Volvo is de 100% elektrische compacte XC40, de Recharge P8. Het is de tweede elektrische auto die wordt gebouwd bij Volvo in Gent. Dat is goed nieuws voor de 6.500 werknemers van die fabriek. Volvo heeft zich tegelijk ook geëngageerd om elk jaar 1 nieuwe elektrische auto te lanceren. Een ambitieus plan.

Volvo XC40 Recharge