Grootste keuze ooit!

Benzine, diesel, aardgas, LPG, elektriciteit, waterstof, het behoort allemaal tot de mogelijkheden als je nu een nieuwe auto kiest. Hoewel in ons landje nog maar 0,6 procent van de vorig jaar verkochte auto’s puur elektrisch waren, is er toch een drastische ommekeer op komst. Europa besliste dat tegen 2021 een nieuwe auto niet meer dan 95 gram CO2 per km mag uitstoten, en tegen 2030 moet die uitstoot nog eens met 30 procent dalen. Met de huidige verbrandingsmotoren zijn die cijfers niet haalbaar. Dat betekent het feitelijke einde van de auto op benzine of diesel zoals we die nu kennen, en de gedwongen overstap op elektriciteit en/of waterstof. Maar als we in ons land massaal elektrisch gaan rijden, dan kan de stroomvoorziening dat verbruik onmogelijk aan met onze krakkemikkige kerncentrales. Het belooft dus nog spannend te worden in Belgenland! In afwachting stellen de autoconstructeurs aan de lopende band nieuwe auto’s voor. Auto’s op de meest uiteenlopende energiebronnen dus.

BEZOEK en ONTDEK onze partners!

Abarth

In samenwerking met Mazda bieden Fiat en Abarth al enkele jaren een pittige roadster aan, de 124. De ideale combinatie van Japanse degelijkheid en betrouwbaarheid aan de ene kant, en Italiaanse flair, design en een temperamentvolle turbomotor aan de andere zijde. Nu is er de Abarth 124 GT met een afneembare hardtop in licht maar sterk koolstofvezel. De 124 GT heeft een grote glazen achterruit die in minder dan 3 minuten elektrisch ontdooit.

Alfa Romeo

Met de nieuwe B-Tech-versies van de knappe Giulia en de sportieve Stelvio SUV zijn de 2 topmodellen van deze Italiaanse constructeur weer helemaal bij.

Audi

Een belangrijke auto is de nieuwe e-Tron, een grote elektrische SUV die bij ons in Vorst wordt gebouwd, en die wordt aangedreven door twee elektromotoren, eentje voorin en een tweede achterin, samen goed voor 408 pk en 664 Nm koppel. Deze Tesla-killer spurt in 5,7 seconden naar 100, en zijn top is begrensd op 200 km per uur. De Audi e-Tron heeft een theoretisch rijbereik van 400 km, luchtvering, en veel luxe, comfort en veiligheidsvoorzieningen. Te koop vanaf 82.400 euro. De Duitse premiummerken slaan terug.

BMW

Het Beierse merk komt met een nog grotere SUV op de proppen, een heus slagschip, maar (voorlopig?) niet elektrisch aangedreven: de X7. Deze grote broer van de X5 heeft drie zetelrijen, en een koffer die varieert van 326 tot 2.120 liter. De motoren zijn stuk voor stuk zescilinders; benzine én diesels die altijd gekoppeld zijn aan een achttrapsautomaat, en die vierwielaandrijving hebben.

Citroën

Bij het Franse merk met de ‘double chevron’ is de C5 Aircross het nieuwe topmodel. Een SUV, jawel. En een grote. Door een bijzondere ophanging slaagt Citroen er in het zijdezachte rijgevoel van hun vroegere, maar ondertussen afgevoerde, hydropneumatische ophanging te evenaren. Ook de zetels in de C5 Aircross zijn zacht, en aan de geluidsdemping is extra veel aandacht besteed. Perfect voor wie nostalgisch is naar de legendarische DS.

Ford

Eerder dit jaar gingen twee hele groten in de autowereld een nieuwe alliantie aan: Volkswagen en Ford. Daarmee wordt deze groep de grootste van de wereld, en hun samenwerking is ingegeven door de zware investeringen die de komende jaren broodnodig zijn om over te schakelen op elektrische voertuigen en/of auto’s op waterstof. VW zal daarin tussen nu en 2023 liefst 44 miljard euro (!) investeren. Ondertussen introduceerde Ford alvast een hybride versie van de Mondeo en de Mondeo Clipper, lees ‘break’. De capaciteit van de batterij is eerder bescheiden, maar helpt om het verbruik van de 2-liter benzinemotor in de stad te drukken.

Hyundai

Samen met halfbroer Kia heeft Hyundai duidelijk de smaak van de elektrische auto’s te pakken. De Kona EV heeft in hetzelfde kraambed gelegen als de Kia e-Niro, en beide auto’s worden dan ook in dezelfde fabriek gebouwd. De cross-over Kona EV houdt het 300 km uit met één laadbeurt. Als je gaat voor de krachtiger uitvoering dan geraak je 482 km ver. Hyundai geeft 8 jaar of 200.000 km garantie op de accu. Met zijn instapprijs van 35.000 euro is de Kona EV een koopje in de klasse van elektrische auto’s. Het Koreaanse merk zet tegelijk ook in op waterstof. Volgens mij de échte toekomst van de auto. Het doet dat met een mooie SUV, de Nexo, hun derde model al waarbij waterstof tijdens het rijden wordt omgezet in stroom. Op die manier haal je enkel de voordelen van elektrisch autorijden in huis, zonder de nadelen zoals lange laadtijden en beperkte actieradius. De Nexo op waterstof legt 750 km af met 1 tank, maar is met 75.000 euro voorlopig nog (te) duur. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk plannen de komende jaren honderden waterstof tankstations, maar in België is er welgeteld één. Colruyt en Antwerpen plannen er wel enkele op korte termijn.

Jaguar

Het Britse premiummerk mankeerde nog een krachtpatser in haar SUV-aanbod. Die is er nu met de F-Pace SVR met een drukgevoede 5-liter V8 van 550 pk, en 680 Nm koppel. Remmen en ophanging zijn aangepast aan deze brute kracht, en de wielen groeiden tot 21 duim. Niks voor groene jongens en meisjes.

Jeep

Dat de Amerikanen van Jeep ook zo’n monster op wielen aanbieden zal niemand verwonderen. In de States zijn ze het een en ander gewoon als het op grote motoren aankomt. In de Jeep Grand Cherokee Trackhawk steekt een dikke V8 van 6,2 liter inhoud die zo maar eventjes 700 pk uitbraakt, en die een koppel heeft van 868 Nm. Een top van 289 km en een sprintje van 0 naar 100 in amper 3,7 seconden behoort dan ook tot de mogelijkheden. Awesome!

Kia

Net als de Kona EV van zuster Hyundai is de volledig elektrische e-Niro van Kia te koop in twee versies: eentje met een grote batterij van 64 kWh, en een kleinere van 39,2 kWh. De auto zit vol technologische hulpmiddeltjes om zo ver mogelijk te kunnen rijden met één lading. Met zijn vanaf-prijs van 37.700 euro is de Kia zo’n 2.500 euro duurder dan de Hyundai.

Lexus

Als je het over hybrides hebt dan kan je niet omheen Lexus, samen met moedermerk Toyota dé pionier van de hybride auto. Momenteel is Lexus het enige merk waar van elk model een hybride verkrijgbaar is. Dus ook van hun nieuwe compacte cross-over UX. De auto deelt zijn platform met de Toyota Prius, en hij heeft unieke Aero Stabilizing Blade Lights. Wat dat zijn? Achterlichten met vinnen die de luchtstroom rond de auto kanaliseren.

Mercedes

Nog eentje die Tesla het leven zuur gaat maken is de eerste 100% elektrische Mercedes, de EQC. Een grote SUV met een accu die 80 kWh kan opslaan, wat theoretisch goed moet zijn voor een afstand van 450 km. Twee elektromotoren, eentje op elke as, stuwen de EQS met 408 pk en 765 Nm van 0 naar 100 in 5,1 seconden, en tot een topsnelheid van 180 km/u. De EQS is de eerste van een hele reeks elektrische EQ-modellen van Mercedes, en deze is alvast een schot in de roos met zijn zondermeer prachtig luxe interieur.

Porche

Dat andere Duitse premiummerk Porsche zet ook sterk in op elektrische voertuigen, maar hun ‘bread and butter-model’ blijft voorlopig toch de nieuwe 911. En die is weer goed raak: breder vooraan en met nog bredere ‘billen’. Voor het interieur zochten de ontwerpers inspiratie in de 911 van de jaren ’70. De nieuwe 911 beschikt over 385 pk, en over 450 pk in de S-versie, waarmee die laatste het sprintje van 0 naar 100 aflegt in amper 3,7 seconden. De klassieker-aller-sportwagens heeft een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met 8 verhoudingen, plus een ‘Wet’-modus om veiliger te rijden op nat wegdek. Succes verzekerd.

Range Rover

De tweede generatie van het stijlicoon-op-wielen Evoque is er. De Evoque is niet meer te koop als driedeurs, en heeft een meer luxe en moderner interieur met onder meer digitale instrumenten en de interface uit de Velar. Er zijn drie dieselmotoren en drie benzinekrachtbronnen verkrijgbaar en een lichte hybride, plus een plug-in hybride. Zowat alle onderdelen zijn nieuw, maar toch is de auto nog meteen herkenbaar als een Evoque. Een goeie zaak.

Rolls Royce Cullinan

Heiligschennis noemen sommigen het, maar het kon niet uitblijven nadat alle exclusieve automerken er al één of meerdere hadden: een SUV van Rolls Royce. Hij heet Cullinan naar de grootste diamant ooit, en groot is hij: 5m34 lang, en 2,7 ton zwaar. De motor is al even gigantisch: een V-12 met 6,75 liter inhoud en 563 pk. En jawel, je kan er ook het terrein mee in. De Cullinan rijdt probleemloos door een halve meter water. Maar niemand haalt dat in zijn hoofd met een Rolls met een prijskaartje vanaf 333.000 euro.

Tesla

Eindelijk is hij er, de ‘compacte’ Tesla Model 3. Veel later én duurder dan werd aangekondigd: 59.000 euro voor de instapversie, en 69.700 euro voor de krachtiger Model 3 ‘Performance’. Beide uitvoeringen bezitten twee elektromotoren en hebben dus vierwielaandrijving. En snel zijn ze ook met acceleratietijden van 0 naar 100 in resp. 4,8 en 3,5 seconden. Tesla belooft bovendien dat haar ‘kleintje’ tussen 530 en 545 km aflegt met één batterijlading. Het interieur van de Model 3 is minimalistisch; het dashboard werd vervangen door een groot tablet. De Amerikaanse pionier van elektrisch rijden lanceert later een toegankelijker versie van de Model 3 waarvan de prijs net onder de 50.000 euro zou duiken.