Auto revolutie

Nog nooit waren het zo’n spannende tijden voor de automobielwereld. Zal de verbrandingsmotor in Europa binnen afzienbare tijd inderdaad en zoals aangekondigd verbannen en verboden worden? Zullen we met zijn allen met elektrische auto’s rijden? Zal de autosector deze drastische koerswijzigingen kunnen overleven, en zal ons Belgisch elektrici­teitsnet al die elektrische auto’s aankunnen? En wat met de prijzen van die elektrische auto’s, en van de nu al dure elektriciteit in ons land?

Vragen waarop momenteel nog niemand een sluitend antwoord kan geven, waardoor de onzekerheid in de autosector én bij de consument alleen maar groter wordt. Ondertussen worden we wel overspoeld met massa’s nieuwe elektrische auto’s. Zo goed als alle automerken zijn mee op de (elektrische) kar gesprongen, en sommige bieden nu al van (bijna) hun complete gamma elektrische, hydride, en/of plug-in hybride versies aan. Het aanbod wordt stilaan zo overweldigend dat we door het bos de bomen niet meer zien. Daarom misschien eerst suggesties voor chauffeurs met uiteenlopende smaken, behoeften en budgetten, en daarna de toekomstplannen van de autoconstructeurs.

Ford Mustang

Bij Ford bieden ze sinds kort onder de naam ‘Mustang’ twee uitersten aan: aan de ene kant de ultramo-
derne full-electric Mustang Mach-e, en aan het andere eind van het autospectrum een rijdende legende, de iconische Mustang Mach 1.
De naam Mustang is voor de elektrische cross-over van Ford nogal ver gezocht. Het gaat tenslotte niet om een coupé of een open vol-bloed sportwagen met een brabbelende V8-motor, maar om een puur elektrische Tesla-killer in SUV-vorm met keuze uit 2 versies: eentje met 285 pk, en eentje met 337 pk vermogen. Je kan ook kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving, en dat voor een prijs vanaf 48.000 euro. Een groter contrast dan de Mustang Mach 1 zal je maar moeilijk vinden in de autowereld.
Terwijl de ‘gewone’ Mustang toch al een flink uit de kluiten gewassen Amerikaanse sportkar is die wordt aangedreven door die heerlijke V8-benzinemotor, is er nu de Mach 1 die nog een beetje werd opgekieteld tot 460 pk. Dat resulteert in een spurt van 0 naar 100 in amper 4,4 seconden voor de versie met de geweldige 10(!)-trapsautomaat, en in een top van 267 km/u voor de handgeschakelde Mach 1.

Voor 10.000 euro meer dan de ‘basis’ V8 met de 5-liter krachtbron krijgt de Mach 1 standaard het anders optionele Performance Pack met een ophanging die is geënt op de racerij, met onder meer Italiaanse Brembo-remmen, en niet te vergeten met een onbetaalbare soundtrack van de indrukwekkende
Amerikaanse motor. Maar tegelijk is deze 61.000 euro kostende Mustang Mach 1 een dinosaurus, een uitstervend soort auto dat waarschijnlijk nooit meer terugkomt. Jammer dat onze overheid hem nu al feilloos de nek omwringt door belachelijk veel BIV en verkeersbelasting te innen op dit icoon.

Ford Mustang Mach-E

Volkswagen

Het Duitse Volkswagen heeft een bocht van 180 graden gemaakt. Nadat het merk door het stof moest als gevolg van hun gesjoemel met de software van hun dieselmoto­ren, het zogenaamde ‘dieselgate’, veranderde VW het geweer van schouder en gaat het nu resoluut voor auto’s met nul-uitstoot. Dieselgate heeft hun imago flink beschadigd, het kostte hen vele miljoenen aan schadevergoedingen, én de koppen van enkele VW-bazen.

Het complete gamma van Volkswagen wordt resoluut aangepakt, en de eerste in het rijtje was en is de ID.3, de gedoodverfde opvolger van de meest succesvolle Europese auto, de Golf. Een flinke klus, maar gelukkig krijgt de ID.3 hulp van elek­trische broertjes en zusjes zoals de ID.4. Volkswagen wil opnieuw de beste leerling van de klas worden, en hun politieke correctheid gaat zo ver dat ze in de refters van hun fabrieken in Duitsland voortaan zelfs geen vlees meer serveren. Dat is namelijk beter voor het milieu. Ook de beroemde en door henzelf geproduceerde Volkswagen curryworst wordt daarbij geofferd.

Een echte VOLKSwagen is de elektrische ID.3 niet echt, want hoewel hij te koop is vanaf 34.500 euro, wil een iets of wat mooie uitvoering je toch al snel een kleine 40.000 euro lichter maken. De ID.3 kiest net als zijn beroemde voorvader de Golf op heel wat vlakken voor de gulden middenweg, waardoor hij een breed publiek kan aanspreken.
Hij rijdt minder spectaculair dan een Tesla, maar hij is minder duur, en verbruikt ook minder. De auto voelt uitzonderlijk degelijk aan, zoals we dat kennen van VW. Hij rijdt stabiel en uitgebalanceerd met zijn (zware) batterijen onder de vloer, en met de compacte elektrische motor achterin die de achterwielen aandrijft. Door de lange wielbasis is er veel binnenruimte, ook op de achterbank, en de kleine draaicirkel is top in de stad. De ID.3 is een prima elek­trische auto, en het begin van een nieuw tijdperk voor VW én voor de hele Volkswagen-groep. Er is geen weg meer terug. En ook geen VW-curryworst meer.

VW ID.3
VW ID.4

Hyundai

Het Koreaanse Hyundai is helemaal mee met de autorevolutie die we momenteel beleven. Het biedt onder meer plug-in hybrides aan van hun SUV-succesnummers Santa Fe en Tucson. Die heb ik allebei kunnen uitproberen, en daarbij verbruikte ik gemiddeld zo’n 3,3 liter benzine per 100 km. En dat zonder mijn rijstijl aan te passen omdat ik nu toevallig met een PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) onderweg was. De nadruk bij deze fijne auto’s ligt op comfort, luxe en ruimte, eerder dan op prestaties. Dat is zondermeer logisch voor een SUV. Beide modellen zijn voorzien van alle denkbare moderne snufjes op het vlak van veiligheid en connectiviteit, en bieden veel auto voor je geld. De Tucson PHEV is er vanaf 44.000 euro, en de nog grotere Santa Fe PHEV vanaf 61.000 euro.

Onlangs trok Hyundai net als bij de eerste Ioniq en bij de Kona de kaart van de elektriciteit met de voorstelling van de gloednieuwe Ioniq 5, een ontwerp van de Belg Luc Donckerwolke die eerder al het mooie weer maakte bij Peugeot, Audi, Skoda, Seat, Lamborghini, en Bentley. De Ioniq 5 is een opvallend ontwerp waar je niet naast kan kij­ken. Ook het interieur oogt zeer hedendaags. De prijzen van deze nieuwe elektrische Hyundai schommelen tussen 46.000 en 62.000 euro. De Ioniq 5 is te koop met 1 of 2 elektromotoren, met achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving, en in 4 uitrustingsniveau’s. Het is nog maar het begin van de elektrificatie volgens de mensen van Hyundai. Dat belooft.

Hyundai Ioniq5

Audi

Uiteraard kunnen Duitse premiummerken zoals Mercedes, BMW, Porsche en Audi zich niet veroorloven om de trein van de elektrische wagens te missen. En dat hebben ze dan ook niet gedaan. Meer zelfs: ze spelen van in het begin een voortrekkersrol in deze (r)evolutie. Vooral BMW was er erg snel bij met hun i3 en i8. Misschien zelfs iets té snel. Ondertussen hebben hun concurrenten ook niet stil gezeten.
Mercedes biedt momenteel al een indrukwekkend palet van elektrische auto’s aan. Onder de benaming EQ heeft de uitvinder van de automobiel een nieuw elektrisch merk geschapen. Audi is ook ferm uit zijn sloffen geschoten, en maakt tegenwoordig indruk met haar RS e-tron GT.

De auto heeft veel gemeen met de elektrische Porsche Taycan waarop hij gebaseerd is, maar als ik eerlijk ben, dan oogt de Audi nog knapper en sexier dan de Porsche.
De designers hebben geweldig hun best gedaan. Met de hoekige en scherpe lijnen die zo typisch zijn voor Audi, hadden ze naar het schijnt meer dan hun handen vol, zeker als je weet dat het koetswerk grotendeels uit aluminium vervaardigd is.

Er komt zelfs wat handenarbeid bij te pas waarbij knappe vaklui kleine foutjes in deze autosculptuur wegwerken. Ik had het geluk om met 2 versies van deze auto te rijden: eerst met de Audi e-tron GT quattro met 560 (elektrische) pk’s die te koop is vanaf 103.000 euro, en daarna met een nog grotere bom, de Audi RS e-tron GT die uit zijn 2 elektromotoren net geen 600 pk haalt, en kortstondig zelfs 646 pk uitbraakt. Méér moet dat niet zijn. Daarmee is de RS e-tron GT één van de weinige elektrische auto’s die niet hoeft te blozen als zijn prestaties worden vergeleken met die van de pionier van de moderne elektrische auto, de Tesla. Met dank aan de Porsche Taycan trekt deze Audi supersnel op van 0 naar 100: in 3,3 seconden om precies te zijn.

Dat komt al redelijk in de buurt van de acceleratie van een Formule 1-bolide, die er zo ongeveer 2,5 seconden over doet. Deze elektrische Audi-raket van meer dan 2,3 ton is uiteraard niet geschikt voor onervaren chauffeurs, maar dat had u natuurlijk al begrepen.
De prijs van deze RS e-tron GT is ook niet min: 143.000 euro zonder opties. 187.000 in het geval van de goed uitgeruste testwagen. Geen spek voor ieders bek kortom, maar een heuse supercar. Niet voor 2 maar voor 4 personen, én hun bagage. Perfect is hij niet, maar hij komt toch dicht in de buurt.
Mag ook wel voor die prijs…

Audi E-tron

Wanneer?

Europa heeft beslist dat er vanaf 2035 dus geen auto’s meer mogen verkocht worden met verbrandingsmotoren. Sommige landen leggen de lat nog iets hoger en voeren het verbod zelfs 5 jaar eerder in, in 2030. Hoe reageren de autoconstructeurs op die ingrijpende maatregel? Uiteraard met elektrische of hybride auto’s. Ze kunnen gewoon niet anders. Zelfs het eerbiedwaardige Rolls Royce ontsnapt er niet aan en lanceert weldra zijn eerste elektrisch model, de Silent Shadow.

Mercedes schrapt al haar verbrandingsmotoren ten laatste in 2030. Ferrari kondigt een eerste uitstootvrij model aan tegen 2025 en ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet beweert het zelf. Zelfs de meest macho-auto ooit, de GMC Hummer, wordt elektrisch, en het Britse Jaguar mikt op 60% elektrische auto’s tegen 2030. Sportwagenmerk Lotus brengt met de Evija een eerste elektrische hypercar op de markt; de rest van het Lotus gamma volgt in de tweede helft van dit decennium.

Renault heeft haar eigen revolutie in de vorm van de zogenaamde ‘Renaulution’ waarbij Alpine een elektrische vervanger van de A110 krijgt in samenwerking met Lotus. De Renault Mégane wordt elektrisch, en er komen coole nieuwe versies van iconische modellen zoals de Renault 5 en 4. Bij Stellantis, dat momenteel liefst 14 merken herbergt, gaat DS in 2024 het eerst voor de elektrische bijl, in 2028 gevolgd door Opel, en door Fiat in 2030. Lancia, het Italiaanse automerk met de rijke geschiedenis, komt opnieuw tot leven met 3 nieuwe auto’s, allemaal elektrisch, en dat vanaf 2024. Alfa Romeo wordt 100% elektrisch vanaf 2027, en Abarth vanaf 2024. De nieuwe sportwagens van Maserati, de GranTurismo en de GranCabrio, zullen ook met stroom worden aangedreven. Toyota neemt zich voor om tegen 2025 liefst 15 nieuwe elektrische modellen aan te bieden, maar de grootste constructeur van de wereld zal daarnaast nog andere motoren ter beschikking stellen, met als ultiem doel tegen 2040 koolstofneutraal te zijn.

Bij Volvo zijn ze er al lang van overtuigd dat de autotoekomst elektrisch is. En aangezien die Zweden nog zo gek niet zijn, zouden ze het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.

Rolls Royce Vision
Lotus Envija
Renault 5
Volvo Concept Recharge