Belgische designers: Walter Van Beirendonck

Walter Van Beirendonck: Kleur en engagement

Walter Van Beirendonck is als “één van de Zes” een boegbeeld van de Belgische mode. Als kleinschalig, onafhankelijke ontwerper dwingt hij respect af, tussen de modegiganten. 

Met zijn opvallende looks is Walter Van Beirendonck met stip de kleurrijkste ontwerper van de Zes van Antwerpen, de talentvolle lichting van de Antwerpse Modeacademie die in de jaren tachtig de Belgische mode op de wereldkaart zette.

De heel herkenbare signatuur van Walter Van Beirendonck staat los van alle voorbijgaande trends, ze balanceert tussen futuristisch en etnisch, en ze is vaak doordrongen van een maatschappelijk relevante boodschap. Thema’s als ecologie, diversiteit, inclusie, verdraagzaamheid, respect en pacifisme duiken geregeld op in zijn werk, zonder daarom zwaar op de hand te zijn. Wel integendeel: zijn kleurrijke, fantasierijke creaties stralen een zeker feelgood gehalte uit.

Elk seizoen showt hij zijn mannencollectie tijdens de Parijse modeweek. Tot vorig jaar combineerde hij zijn modelabel met zijn job als hoofd van de Antwerpse Modeacademie. Op die manier heeft hij een belangrijke invloed gehad op een hele generatie ontwerpers.

Als curator heeft hij heel wat tentoonstellingen op zijn naam staan, zoals “Landed-Geland” in 2001, “Dream the World Awake” in 2011, beide in Antwerpen en Powermask in 2018 in het Wereldmuseum van Rotterdam, een tentoonstelling die helemaal in lijn lag met Van Beirendoncks interesse voor maskers die hij ook zelf verzamelt.

Niettegenstaande zijn extravagante kledingcreaties vooral een niche publiek aanspreken, heeft hij ook altijd voor een breed publiek gewerkt. Zoals de succesvolle W.&L.T./Wild and Lethal Trash collectie die hij in de jaren negentig ontwierp voor de jeansfabrikant Mustang of de democratische kindercollectie ZulupaPUWA die hij  voor de Belgische keten JBC ontwierp.

Andere blikvangers zijn de fietstassen die gelanceerd werden in het kader van de fietspromotiecampagne van de Bond Beter Leefmilieu “met Belgerinkel naar de Winkel” en die nu nog altijd in het straatbeeld te zien zijn.

Sinds vorig jaar brengt Walter Van Beirendonck een zonnebrillencollectie uit in samenwerking met het Belgische brillenlabel Komono. Goed voor wie houdt van een vleugje futurisme op het puntje van de neus.

www.waltervanbeirendonck.com