Elektrisch of met verbrandingsmotor?

De elektrificatie van de auto is een feit. Steeds meer nieuwe automodellen worden aangedreven door elektromotoren die hun stroom halen uit batterijen. Of we het nu leuk vinden of niet, Europa heeft beslist dat we tegen het jaar 2035 geen nieuwe auto’s meer mogen kopen met een verbrandingsmotor. Gedaan dus met auto’s op benzine of diesel. Dat het nog spannend zal worden is nu al een feit. Zeker in ons land waar de elektriciteitsvoorziening sowieso een heikel avontuur is. En als er dan toch voldoende stroom kan geleverd worden, waar gaan we die 6 miljoen auto’s opladen? Zeker voor mensen die in een stad wonen is dit geen evidentie. Kortom, mijn raad van tante Kaat is: wil je nog van een auto op benzine of diesel? Doe het dan nu, nu het nog kan!

ALPINE

Bij het Franse sportwagenmerk Alpine kan dat voortaan met een nog sportievere uitvoering van de A110, de A110R. De 300 pk vermogen blijft hetzelfde als in de Alpine A110S, maar de ‘R’ weegt 35 kg minder, heeft een betere stroomlijn, en spurt in 3,9 seconden van 0 naar 100 en een hogere topsnelheid van 285 km/u. Er is ook een zeer beperkte oplage van 32 exemplaren die werd ontwikkeld in samenwerking met F1-rijder Fernando Alonso.

ALFA ROMEO

Naast de schitterende drivers cars Giulia en Stelvio heeft Alfa Romeo nu eindelijk een derde model, de Tonale. Een compacte SUV die nogal wat gemeen heeft met de Jeep Compass. Gelukkig kreeg de Tonale veel Italiaanse flair en stijl mee, met een geslaagde lijn en een typisch Alfa-interieur. Bij de lancering viel de motorisatie van de Tonale wat tegen: een 1.3 liter viercilinder benzinemotor van 130 pk met mildhybrid is nu niet meteen wat je van een nieuwe Alfa verwacht. Ondertussen is de Tonale er ook met diezelfde 1.3 liter benzinemotor maar dan met 160 pk vermogen, met een 1.6 liter diesel met 130 pk, én met een 280 pk sterke plug-in hybride. Dat laatste begint er dus al wat meer op te lijken!

AUDI

Audi biedt momenteel speciale Performance edities aan van de legendarische sportievelingen van het merk met de vier ringen: van de RS3, RS4, RS5, en van de Audi TT die 25 jaar is geworden. Daarnaast belooft Audi 20 elektrische modellen in 2026, gebaseerd op het nieuwe premium platform dat samen met Porsche werd ontwikkeld.

BMW

Bij het bestverkochte automerk in ons land in 2022, BMW, wordt de 50e verjaardag van de M-afdeling uitgebreid gevierd met ondermeer de M3 Break met 510 pk en vierwielaandrijving, en met de M2 Coupé die de rol én de motor van de vroegere M3 overneemt. Fun gegarandeerd! BMW licht een tipje van de sluier op van een toekomstig ‘Neue Klasse’ model dat wel eens de nieuwe BMW 3 zou kunnen worden. Opvallend is de snoet van de auto met breed uitgevallen ‘BMW nieren’ die over heel het front van de auto lopen. Het is voorlopig nog een concept, maar als de toekomstige BMW 3 er zo gaat uitzien dan ben ik alvast fan.

CATERHAM

Het Britse Caterham bestaat ook een halve eeuw. Caterham maakt in feite go-carts voor de openbare weg, nog steeds geïnspireerd op de Lotus Seven. Om haar 50e verjaardag te vieren biedt Caterham twee nieuwe interpretaties aan van de Super Seven uit de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw. Fun –alweer- gegarandeerd!

CITROEN

Heel andere koek, maar ook plezant op zijn eigen wat excentrieke manier is de Citroen Oli, een opvallend elektrisch vehikel met een kartonnen dak. Voorlopig nog een concept car, en eentje dat nog het meest op een Duplo-of Lego auto lijkt. Verder is de toch al zes jaar oude Citroen C3 nog steeds de bestverkochte auto in ons land. De nieuwe elektrische ë-C4 X is een verlengde C4 met de nadruk op comfort en een elektromotor van 136 pk.

FERRARI

Het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari is dan uiteindelijk toch ook gezwicht voor de heersende SUV-rage. Met haar Purosangue heeft Ferrari maar meteen de puntjes op de ‘i’ gezet, en heeft het de mooiste en de snelste SUV ooit gebouwd. De launchversie met V-12-motor is al een tijdje uitverkocht, maar er zijn andere versies van de Purosangue onderweg vanuit Maranello met iets ‘bescheidener’ motorisaties.

MASERATI

Bij Maserati is de EV-boodschap duidelijk, want de recente SUV Grecale, de GranTurismo en de MC20 krijgen stuk voor stuk een elektrische Folgore-versie. De opvolger van de Maserati Quattroporte zal zelfs uitsluitend verkrijgbaar zijn als elektrische rivaal voor de Porsche Taycan.

ABARTH

Abarth, de Ferrari of Maserati voor u en mij zeg maar, introduceerde een tijdje geleden op het autosalon van Brussel haar nieuwe elektrische Abarth 500e. Die zou minstens even snel zijn dan zijn benzinebroertjes, en een kunstmatig motorgeluid produceren dat vergelijkbaar is met de Abarth met verbrandingsmotor. Niet zo fijn is het nieuws dat de Abarth op benzine al niet meer verkrijgbaar zal zijn vanaf half 2023. Wie dus nog een betaalbaar sportief autootje zoekt zal snel moeten zijn!

RIMAC

Heb je nog ergens een miljoentje of twee op overschot liggen? Dan kan je voor de Kroatische elektrische hypercar Rimac Nevera gaan. Die heeft 1914 pk (!) vermogen. Waar gaat die vermogenswedren eindigen?

MICROLINO

Wil je het wat bescheidener houden dan kan je gaan voor wat wellicht het sympathiekste autootje van het moment is: de Zwitserse Microlino die in het Italiaanse Turijn wordt gebouwd, en die geïnspireerd is op de Isetta van zo’n dikke 60 jaar geleden. Dat wil zeggen dat de Microlino maar één deur heeft, en die zit vooraan, net als bij de Isetta indertijd. De topsnelheid van Microlino bedraagt 90 km/u en je kan hem gewoon bij je thuis aan het stopcontact opladen.

FORD

Bij Ford staat de zevende generatie van de Mustang in de toonzaal van de Mustang dealers te blinken. Er is ook de grote nieuwe pick-up truck Ranger Raptor, de halfbroer van de Volkswagen Amorak. En alsof dat niet volstaat bracht Ford de Bronco terreinwagen naar Europa, enkel als vijfdeurs en in top-uitvoering. America First dus bij Ford. Trump zal tevreden zijn.

VOLKSWAGEN

Bij Volkswagen vind je de Amorak, de halfbroer van de Ford Ranger. Maar VW steelt momenteel de show met haar lang aangekondigde elektrisch busje, de ID Buzz. De ID Buzz is er in Cargo-uitvoering als bestelwagen, en als mini-busje. Benieuwd of onze vaderlandse flikken binnenkort met elektrische VW Combi’s zullen rijden. Ik heb de ID Buzz ondertussen kunnen uitproberen en ik heb zelden of nooit zoveel bekijks heb gehad als met deze moderne 21e eeuwse versie van het VW-hippiebusje. Niet goedkoop maar zeer ruim en super fijn om mee te rijden.

NISSAN

Minder spectaculair, maar wel helemaal bij de tijd is de 100% elektrische Nissan Ariya. Een flink uit de kluiten gewassen SUV met die typische Nissan-look én kwaliteit.

TOYOTA

Een Japanse concurrent van Nissan is Toyota dat als  nieuwigheid uitpakt met de 100% elektrische SUV met de niet meteen sexy naam BZ4X, ook eentje waarmee ik onlangs mocht kennis maken. Ook de Corolla Cross Hybride is vrij recent bij Toyota.

SUBARU

Subaru heeft ondertussen ook zijn eerste volledig elektrische SUV: de Solterra. De Solterra met vierwielaandrijving beschikt over twee elektromotoren van 109 pk. Met een vermogen van 218 pk en een rijbereik tot 460 km is dit een geduchte concurrent.

HONDA

De nieuwe Honda Civic Type R stond als première op de Brussels Motor Show, en is écht een kolfje naar de hand van liefhebbers van sportieve auto’s. Uitsluitend verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Tegenwoordig is dat de uitzondering op de regel. Vroeger was het omgekeerd; toen was een automaat nog bijzonder.

MAZDA

Het Japanse Mazda doet haar elektrische MX-30 zowaar een compacte Wankelmotor cadeau die als stroomgenerator werkt. Die ‘range extender’ zorgt er voor dat de MX-30 een veel grotere autonomie krijgt, naar analogie met de BMW i3 indertijd.

HYUNDAI

We leven in het tijdperk van de grote auto-groepen. Stellantis omvat wereldwijd 14 automerken, en de Belgische Astara-groep voert er in ons land 7 in: Suzuki, Hyundai, MG, SsangYong, Isuzu, Maxus, en het Spaanse Silence, een kleine elektrische quadricycle in versies mét én zonder rijbewijs. Uiteraard is Hyundai de belangrijkste poot binnen de Astara-familie, en het Koreaanse merk trekt resoluut de kaart van de elektrische aandrijving met na de knappe Ioniq 5 nu de opvallende Ioniq 6, een lange, slanke berline, en met een nieuwe Kona.

KIA

De Koreaanse neef van Hyundai, Kia, doet niet onder, en komt sterk uit de hoek met ondermeer de elektrische crossover EV6. Van de EV6 is ook een GT-versie beschikbaar die over maar liefst 585 pk vermogen én vierwielaandrijving beschikt. In amper 3,5 seconden trekt de GT op van 0 naar 100 waarmee hij heel veel sportwagens met verbandingsmotoren het nakijken geeft. Alle Kia’s, elektrisch of niet, hebben sowieso 7 jaar garantie.

CUPRA

Het pittige Spaanse Cupra, dat volgens mij stilaan maar zeker het ‘moedermerk’ Seat van de troon zal stoten, biedt haar SUV Formentor nu ook aan met de 2.5 liter vijfcilinder van Audi die in de legendarische RS3 steekt. En er is het Cupra buggy concept, de Manifesto, voor in de zomer, of voor in Spanje…

OPEL

Opel maakt deel uit van de Stellantis familie en biedt modellen die voor een stuk gebaseerd zijn op Franse onderstellen en motoren van Peugeot. Niks fout mee uiteraard. Opel heeft een nieuwe elektrische Astra, naast ondermeer de elektrische Mokka en de Zafira Life.

PEUGEOT

Over Peugeot gesproken, dat is in 2022 na BMW en Volkswagen, het derde bestverkochte merk in ons land. Peugeot biedt een volledig nieuwe 408 aan als benzine, diesel, hybride of elektrisch. Alle Peugeot-modellen zijn overigens beschikbaar met één of meerdere geëlektrificeerde aandrijflijnen.

RENAULT

Renault vliegt er ook aardig in met de recente én volledig elektrische Mégane E-Tech en de nieuwe SUV Austral. Twee fijne auto’s die ik recent uitgebreid aan de tand kon voelen. De elektrische re-incarnaties van de Renault R4 en R5 zijn voorlopig nog concept cars, maar ik zie ze eerlijk gezegd wel in productie gaan.

JEEP

Het legendarische Amerikaanse automerk Jeep, dat deel uitmaakt van de Stellantis groep, heeft ondertussen haar eerste van drie volledig elektrische modellen: de compacte Jeep Avenger die zijn technische basis en aandrijflijn deelt met de Peugeot e-2008, de Opel Mokka-e en de DS 3 Crossback e-Tense. De Jeep Avenger wist tijdens het autosalon in Brussel de felbegeerde titel van ‘Car Of The Year’ binnen te halen. Proficiat! En ik kijk er al naar uit om de Avenger aan de tand te voelen.

TESLA

Ondanks het miljardenverlies op de beurs, of misschien precies daarom, verkoopt Tesla bij ons nu ook haar 1.020 pk sterke Model S ‘Plaid’, de snelst optrekkende berline van de hele wereld.

SMART

Om het merk nieuw leven in te blazen gooit Smart het over een heel andere boeg. Dankzij de inbreng van het Chinese Geely presenteert Smart een elektrische SUV die de dalende verkoopcijfers moet opkrikken en die de maffe naam ‘hashtag One’ kreeg.

PORSCHE

De lieveling van veel échte autoliefhebbers is en blijft het Duitse Porsche. Porsche laat zijn spierballen rollen met de ‘machoversie’ van haar eeuwig jonge 911: de GT3 RS.

POLESTAR

Het Zweeds-Chinese Polestar verkoopt elektrische auto’s online en in zogenaamde ‘Spaces’ in Antwerpen, Gent, Brussel en Luik. Het onderhoud gebeurt bij de Volvo-dealers. De modelbenamingen zijn makkelijk te onthouden: na de Polestar 1 en 2 is er nu de… 3. En dat is een forse cross-over gebouwd op hetzelfde platform als de nieuwe Volvo EX90. Theoretisch zou de 3 tot 610 km ver moeten kunnen rijden want hij beschikt over een batterij van 111 kWh.

LAND ROVER

Goed nieuws voor de Land Rover-Jaguar groep: de nieuwe Land Rover modellen verkopen naar het schijnt als zoete broodjes. Vooral de alles behalve goedkope Range Rover is erg gegeerd. Dat is dan ook een schitterende luxe limousine en tegelijk een zeer potente off-roader. Van de recente Land Rover Defender is naast de driedeurs 90 en de vijfdeurs 110 nu ook een verlengde 130-versie beschikbaar met plaats voor 8 personen, en met een lengte van 5m38.

MERCEDES

Mercedes gaat verder op het ingeslagen pad van de elektrificatie. Na de elektrische S-Klasse, de EQS, is er nu ook de elektrische E-klasse, de EQE. Het interieur en vooral het dashboard is even spectaculair als in de EQS met een gigantische Hyperscreen, een doorlopend scherm van 1m40 breedte. Het theoretische rijbereik van de EQE bedraagt 472 tot 659 km, afhankelijk van de gekozen aandrijving: 1 motor van 245 of 292 pk die de achterwielen aandrijft, of 2 motoren van 292, 408, 476 of 678 (!) pk met vierwielaandrijving. Keus te over dus!

CHINEZEN

Ondertussen wordt ons landje zowat overspoeld door nieuwe Chinese auto’s, en dat is nog maar het begin van een heuse Chinese tsunami. Merken als BAIC, Seres, Bestune, SWM, BYD, DFSK, MG, zijn nu al te koop in ons land en bieden je vaak relatief veel auto voor je goede geld. Ook op het vlak van elektrische wagens zijn de Chinezen helemaal mee. Niet zo verwonderlijk als je weet dat het gros van de batterijen sowieso in China wordt geproduceerd. In een volgende Shopping ga ik dieper in op die Chinese auto-invasie.