Nieuwe sportieve speeltjes
Men zit niet stil in de autowereld. Integendeel, de constructeurs gaan voluit de uitdaging van de omschakeling naar elektrische voertuigen aan, maar schrijven tegelijk de verbrandingsmotor absoluut niet af. Veel sportieve modellen zijn dan ook verkrijgbaar als elektrische auto op batterijen, met een traditionele krachtbron, én met een combinatie van beide. Dit zijn enkele van de leukste sportieve auto’s die onlangs het daglicht zagen.
ALFA ROMEO
Het Italiaanse Alfa Romeo biedt haar kleinste cross-over ‘Junior’ aan als mild-hybrid, ‘Ibrida’ genoemd. Die wordt aangedreven door een 1.2 liter benzinemotor, aangevuld met een kleine elektromotor. Daarnaast zijn er twee elektrische versies van de ‘Junior’ met resp. 156 en 280pk. Die laatste is een heus bommetje dat in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 optrekt, en dus terecht de benaming ‘Veloce’ (‘snel’ in het Nederlands) kreeg opgespeld. Deze ‘Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce’ zoals hij voluit heet, is de ‘must-have’ (elektrische) Alfa Romeo die de jouwe is voor 47.700 euro.
ALPINE
Nog zo’n elektrische driftkikker is de Alpine A290, gebaseerd op de nieuwe Renault 5. De Alpine A290 is verkrijgbaar met 180 of 220 pk vermogen. Om het allemaal nog wat plezanter te maken heeft deze kleine Alpine een ‘overtake’ toets op het stuur, waarmee je gedurende 10 seconden wordt getrakteerd op het volle vermogen van de Alpine. Door nog enkele andere knoppen op het stuurwiel te plaatsen waan je je in de A290 een heel klein beetje in een Formule 1-bolide. De sportieve ophanging zorgt samen met de stoere look van de zijschorten, diffusor, spoilertje op de achterklep en grotere luchtinlaten, voor een unieke Alpine ervaring. De A290 is te koop als GT, GT Premium, GT Performance en GTS. De instapper leunt aan tegen de 40.000 euro.
BMW
Het Beierse BMW haalde het zware geschut boven voor haar M5 en M5 Touring. Welgeteld 727 pk vermogen en liefst 1.000 Nm koppel produceren de 4.4-liter V8 twin-turbo benzinekrachtbron, aangevuld met een elektromodule in de 8-trapsautomaat. In amper 3,5 seconden schiet deze M5 van 0 naar 100, maar je kan ook 68 km geruisloos elektrisch rijden aan een snelheid van maximum 140 km/u. Deze M5 en M5 Touring ogen sportief én elegant, wat je van de M3 en de M4 niet kan zeggen. Met de M5 en M5 Touring heeft BMW eens te meer dé norm voor sportieve berlines en breaks gezet. Te koop vanaf 144.150 euro.
BUGATTI
Voor ietsje meer, 3,8 miljoen euro om precies te zijn, kan je de nieuwe Bugatti Tourbillon bestellen, een hypercar en een waardige opvolger voor de Veyron en Chiron. Tourbillon is het Franse woord voor ‘wervelwind’ en de benaming van een mechanisme dat in 1795 werd uitgevonden door horlogemaker Breguet om het effect van de zwaartekracht op de precisie van horloges te compenseren. De Bugatti heeft een nieuwe V16-motor (!) van 8.3-liter inhoud die tot 9.000 toeren maakt, en die daarbij ook nog eens hulp krijgt van 3 elektromotoren. Samen goed voor 1.800 pk, wat een spurtje van 0 naar 100 in 2 seconden mogelijk maakt, en van 0 naar 400 (!) in minder dan 25 seconden. De acceleratie stopt pas op 445 km/u, want dat is de topsnelheid van de Tourbillon. Over een wervelwind gesproken…
FORD
‘Dark Horse’ is de tot de verbeelding sprekende naam van een sportieve variant van de Amerikaanse oer-sportkar Ford Mustang. Stilaan maar zeker is de Mustang zowat de laatste sportwagen met een grote V8-cilinder van 5-liter in het vooronder. In het geval van deze ‘Dark Horse’ met een handgeschakelde 6-versnellingsbak, uiteraard met achterwielaandrijving, en zonder enige elektrische ondersteuning. Een lekkere ‘old school’ muscle car die veel rijplezier biedt met een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u, en die het sprintje naar de 100 trekt in 5,2 seconden, en in 4,4 seconden als je voor optionele 10-trapsautomaat kiest. In Amerika heeft de Dark Horse Mustang bijna 500 pk, maar in Europa hebben de strengere emissienormen daar een stokje voor gestoken, waardoor het vermogen stokt op 453 pk. Ook niet slecht. Deze Dark Horse heeft een sportievere ophanging, hangt meer aan het gas, en stuurt scherper. Zowel binnen als buiten kreeg de Dark Horse een eigen look met een achterspoiler als meest opvallend onderdeel. De Ford Mustang Dark Horse biedt veel voor zijn 70.000 euro, maar lust wel een stevige slok, en wordt bij ons genekt door de erg hoge fiscale lasten. Jammer.
LAMBORGHINI
De opvolger van de Huracan heet Temerario en is de nieuwste supercar van Lamborghini. De V10 werd bij Lambo vervangen door een nieuwe 4-liter biturbo V8 die voorzien is op 10.000 toeren per minuut, en die 800 pk vermogen produceert. Aangevuld met liefst drie elektromotoren stijgt de power zelfs tot 920 pk, die netjes naar de 4 wielen van de Temerario worden geleid. Temerario is niet zoals in het verleden de naam van een of andere straffe stier, maar het Italiaanse woord voor ‘roekeloos’. En dat klopt, want deze nieuwe Lamborghini heeft een top van 343 km/u en gaat vanuit stilstand naar 100 in amper 2,7 seconden.
LOTUS
Het Engelse Lotus is van het ene uiterste in het andere gevallen. Van vederlichte sportwagentjes met vaak redelijk bescheiden benzinemotoren maakte het kleine Britse merk, dat in handen is van Chinezen, een bocht van 180 graden, eerst naar een zware, grote, elektrische SUV, de Eletre, en nu naar een al even grote, elektrische prestigelimousine, de Emeya R. Even de indrukwekkende cijfers op een rijtje: 918 pk vermogen, 985 Nm koppel, 256 km/u topsnelheid, in 2,8 seconden van 0 naar 100, 2590 kg leeggewicht, 155.000 euro basisprijs. Eén ding heeft deze kolos gemeen met de ‘oude’ Lotus-modellen: een fantastisch onderstel dat het vermogen van de 2 elektromotoren en het aanzienlijke gewicht van deze Emeya R zonder problemen aankan.
MASERATI
Het Italiaanse topmerk Maserati heeft heel wat nieuws. Er is de nieuwe luxe-sportcoupé GranTurismo die met de knappe V6-Nettuno-motor uit de MC20 wordt aangeboden met 490 of 550 pk vermogen, of als volledig elektrische ‘Folgore’ met 762 pk. Prijskaartjes beginnen bij 182.600 euro. De open versie van de GranTurismo is de GranCabrio die eveneens 4 personen kan vervoeren, en die ongeveer 10.000 euro meer kost. De sportwagen ‘pur sang’ van Maserati is de MC20 die ook in een gesloten en open uitvoering wordt aangeboden. De open MC20 roadster heet ‘Cielo’, en beide zijn uitgerust met de Nettuno V6-benzinemotor die hier voor 630 pk tekent. Het zijn allebei pareltjes en hun prijs is navenant: 254.000 euro voor de gesloten MC20, en 289.650 euro voor de open Cielo.
PORSCHE
Porsche is dan uiteindelijk toch voor de bijl gegaan, en biedt de eerste hybride versie ooit aan van haar legendarische 911: de Carrera 4 GTS T-Hybrid. Geen plug-in hybride zoals bij Ferrari of McLaren, maar een uniek systeem dat de ingenieurs van Porsche uitdokterden. In de PDK-transmissie zit een elektromotor, en die wordt gecombineerd met een elektrische turbo. Er steekt een accu van 1,9 kWh in de neus van 911. Om plaats te maken voor de hybride aandrijflijn bouwde Porsche een nog plattere ‘flat six’ met 3,6 liter inhoud, een vermogen van 541 pk, en een maximumkoppel van 610 Nm. Daardoor worden de prestaties nog wat straffer: sprinten van 0 naar 100 duurt nu nog maar 3 seconden, en de topsnelheid bedraagt 312 km/u. De eerste hybride Porsche 911 heeft een basisprijs van 182.710 euro.