Met alle Chinezen…

Er zijn landen met een democratisch regime, en er zijn landen met een autoritair regime. Ze mag dan misschien niet zo goed functioneren als we zouden willen, maar in ons land hebben wij tot nader order een weliswaar dure en niet altijd even efficiënte democratie, maar wél een democratie. China heeft een autoritair regime. President Xi Jinping liet de grondwet veranderen zodat hij langer aan de macht kan blijven. Dat China de 12 miljoen Oeigoeren met duizenden in zogenaamde ‘heropvoedingskampen’ steekt maakt het beeld van het gigantische land met méér dan 1,4 miljard (!) inwoners alleen maar negatiever. En dat de Volksrepubliek China toch zo graag het bruisende en voorlopig nog onafhankelijke Taïwan wil annexeren is een publiek geheim. In het westen zijn wij ondertussen zo ver dat Chinese soft-én hardware meer en meer wordt geweerd door overheidsdiensten, want China zou daarmee kunnen spioneren. Zelfs met de Chinese containerkranen die opgesteld staan in onze westerse havens, waaronder die van Antwerpen, zouden ze hier alles netjes in het oog kunnen houden: in-en uitvoer van goederen, maar vooral van militair materiaal. 

Het probleem is dat het gros van wat wij hier aan consumptie-en andere goederen kopen én dagelijks gebruiken uit China komt. De Verenigde Staten zijn wél al uit hun sloffen geschoten en investeren volop in de productie van bijvoorbeeld computerchips in hun eigen land. Maar tot Europa wakker geschrokken is, en in de veronderstelling dat men het eens raakt over te treffen maatregelen, zijn we alweer enkele jaartjes verder, en heeft China haar nu al immense macht, invloed, en kennis verder uitgebouwd. 

Maar wat heeft dit nu met auto’s te maken? Veel! Heel wat mensen zijn daardoor niet meteen geneigd om een Chinese auto te kopen, na al die onappetijtelijke verhalen over China. Trouwens, waarom zouden wij ons hier in het westen een Chinese auto aanschaffen terwijl wij het summum van bouw, know-how, betrouwbaarheid, ervaring, geschiedenis en klasse bezitten als het over auto’s gaat? En toch wordt ons kleine landje al een tijd overspoeld door een tsunami van Chinese merken met resems nieuwe modellen. En ze blijven maar komen. Het autosalon begin dit jaar in Brussel (het laatste?) was daarvan het beste voorbeeld. Daar smeet men bij wijze van spreken de nieuwe Chinese auto’s naar je kop. Minstens 12 Chinese automerken zijn er momenteel te koop in België, en dan heb ik het nog niet over Volvo, Lotus en Smart die tegenwoordig ook in Chinese handen zijn. De verkoop is momenteel nog eerder bescheiden, want vorig jaar 2022 werden er zo’n 4.000 Chinese auto’s ingeschreven in ons land, wat een martkaandeel van 1.2 procent vertegenwoordigt. Dat cijfer stijgt echter snel en sterk, want het Chinese offensief is nog maar net ingezet. De Chinese auto-industrie is nu al de grootste van de hele wereld. 32,5 procent van alle auto’s in de wereld worden in China gemaakt. 

Dit zijn de meer dan 10 Chinese automerken die momenteel te koop worden aangeboden in België. Er zitten best wel wat onnozele namen tussen, maar alles went, dat weten we ondertussen.

AIWAYS 

Om te beginnen is er het zes jaar jonge merk Aiways dat hier haar modellen U5 en U6 verkoopt via de vestigingen van de Belgische tweedehandskoning Cardoen, die de auto’s met de trein invoert vanuit China, waardoor de levering kan gebeuren in amper 16 dagen. De U5 is een geslaagde en goed afgewerkte gezins-SUV met plaats voor 5 volwassenen die wordt aangedreven door een elektromotor van 204 pk, en waarmee je in principe 410 km vér kan rijden. Die U5 is bij Cardoen te koop voor net geen 40.000 euro. De U6 is een elektrische coupé-SUV die modern oogt. De elektromotor produceert 218 pk, heeft een rijbereik van dik 400 km, en de U6 kost een kleine 50.000 euro. Het zou een geduchte concurrent moeten worden van de Tesla Model Y.   

Aiways U5
Aiways U5
Aiways U5
Aiways U5
Aiways U6
Aiways U6
Aiways U6
Aiways U6
Aiways U6

BAIC

BAIC is het Chinese merk dat een aantal jaren geleden het Zweedse Saab overnam; of wat daar nog van overbleef. Maar bij ons zijn ze present met de X35, een middelgrote SUV met een 1.5 liter benzinemotor van 115 pk en een prijskaartje van 21.500 euro. De veel ruimere Bejing X55 staat op een Mercedes platform en wordt aangedreven door een 1.5 benzine krachtbron met turbo die goed is voor 175 pk. 

BAIC X35
BAIC X35
BAIC X35
BAIC X55
BAIC X35

BESTUNE

Bestune heeft hier 1 SUV in haar catalogus, de T77. Die gaat vooruit dankzij een 1.5 liter motor van 169 pk die ook op LPG loopt, en de T77 is de jouwe voor 30.000 euro.

BYD

BYD staat voor ‘Build Your Dreams’, en wordt beschouwd als een Chinees premiummerk. Het biedt nu al 5 modellen aan bij ons. BYD is dan ook de grootste constructeur van elektrische auto’s van de hele wereld. Hun compacte SUV Atto 3 werd bij VAB verkozen tot ‘beste elektrische gezinswagen’. De Atto 3 mag gezien worden, heeft 204 elektrische pk’s onder de motorkap, en mag de deur uit voor 46.750 euro. BYD heeft ook een grote limousine, de Han. Die heeft 2 elektrische motoren waardoor hij 517 pk in huis heeft, en in 3,9 seconden van 0 naar 100 optrekt. Als je dat vaak doet haal je natuurlijk nooit het beloofde rijbereik van 521 km. De luxe, de prestaties en de ruimte van de Han hebben hun prijs: 72.140 euro om precies te zijn. Geen koopje. En dat geldt ook voor de flink uit de kluiten gewassen SUV van Build Your Dreams die de weinig elegante naam ‘Tang’ draagt, maar die daarmee net als de Han genoemd werd naar een roemruchte Chinese dynastie. De Tang kost exact evenveel als de Han: 72.140 euro, hij heeft dezelfde aandrijflijn, maar een kleiner rijbereik van 400 km. Er is bij BYD ook nog de compacte gezinswagen Dolphin, ook een EV met 204 pk vermogen, 425 km rijbereik en een prijs van 30.000 euro. En er bij BYD nog een zeezoogdier aangespoeld: de Seal, of zeehond in het Nederlands. De Seal is een middenklasse berline die mooi oogt, 530 pk uit zijn hoed tovert, en 520 km vér rijdt op 1 elektrische lading.

BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Han
BYD Han
BYD Han
BYD Han
BYD Han
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal

DFSK 

DFSK biedt 4 SUV’s te koop aan: de Fengon 500 heeft grotendeels dezelfde technische gegevens als de BAIC X35 met ongeveer dezelfde afmetingen, uitrusting én 1.5 liter benzinemotor. De Fengon 500 springt wat zuiniger om met brandstof en hij is met zijn 20.000 euro zo’n 1.500 euro goedkoper. De Fengon 580 is een benzine SUV die plaats biedt aan 7 personen en die van eigenaar verwisselt voor 28.500 euro. De Fengon 5 is de blitskikker van DFSK: het is een coupé-SUV die is gebaseerd op de F580 en die dezelfde motor en CVT-versnellingsbak heeft, plus hetzelfde prijskaartje. Tenslotte de Fengon 7, een grote en luxe zevenzitter SUV, van het formaat BMW X5, met een 2 liter benzinemotor van 220 pk. Prijskaartje: 40.200 euro.

DFSK Fengon 500
DFSK Fengon 500
DFSK Fengon 580
DFSK Fengon 580
DFSK Fengon 580
DFSK Fengon 5
DFSK Fengon 5
DFSK Fengon 5

JAC

Jac is bij ons aanwezig met de forse pick-up T8Pro die een 2.4 liter grote benzinemotor van 204 pk in het vooronder heeft van Mitsubishi. De T8Pro kost 32.500 euro. Toch nog even meegeven dat Volkswagen 75% van de aandelen van Jac bezit, wat betekent dat het voorlopig nog kleine merk zeker potentieel heeft. 

JAC T8Pro
JAC T8Pro
JAC T8Pro

LYNK & CO 

Lynk & Co dat met de 01 (origineel gevonden…) een SUV verkoopt of per maand verhuurt. Kopen kost 46.000 euro, wat zo’n 8.000 euro goedkoper is dan de XC40 van Volvo waarop hij gebaseerd is, en huren kost 550 euro per maand. Het onderhoud van de Lynk & Co 01 gebeurt door Volvo-garages want Volvo, Lynk & Co en Polestar behoren allemaal tot dezelfde Chinese Geely-groep. Technisch is de 01 dan wel identiek aan de Volvo XC40, maar hij is ruimer. Het is een plug-in hybride met een 1.5 benzinemotor plus een elektromotor die samen goed zijn voor 261 pk. 

Lynk & Co
Lynk & Co
Lynk & Co
Lynk & Co

MAXUS 

Maxus maakt deel uit van de grootste Chinese autoconstructeur, SAIC, wat staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation. Maxus is bij ons aanwezig met de minibus Mifa 9, die overigens helemaal niet zo mini is want het is eerder een elektrische kolos. Schuifdeuren, 7 zitplaatsen in alle luxe en comfort, een 245 pk krachtige elektromotor die de voorwielen van power voorziet, een rijbereik van 440 km, en een prijs van 69.000 euro; dat is de Mifa 9. Maxus heeft ook een elektrische pick-up, de T90. De eerste 100 procent elektrische pick-up in Europa beweert Maxus. Voor 66.500 euro is de T90 met zijn 177 pk vermogen en achterwielaandrijving de jouwe. 

MAXUS Mifa 9
MAXUS Mifa 9
MAXUS T90
MAXUS T90

MG

MG heeft de naam en het logo van het legendarische Britse sportwagenmerk jaren geleden gekocht, maar hun auto’s hebben verder niks met ‘good old England’ te maken heeft. Dit Chinese MG voert in België nu al 5 modellen in, waarvan het gros elektrisch wordt aangedreven. De MG 4 kies je met een elektromotor van 170 of 204 pk die de achterwielen aandrijft. MG belooft een rijbereik van 350 tot 450 km, en de prijs van de 4 start bij 32.300 euro. De MG 5 is de eerste en enige elektrische break op de markt. Ook hier kies je tussen 2 motorisaties: 156 of 177 pk waardoor het rijbereik van de eerste EV-break varieert van 320 tot 400 km. Zijn vanafprijs bedraagt net geen 36.000 euro. Volgende model in het rijtje is de MG ZS, en zijn elektrische variant de ZS EV. De benzine uitvoering koop je met een 1000 cc of 1500 cc motor die respectievelijk 106 en 111 pk produceren. Te koop vanaf 19.300 euro. De elektrische MG ZS is identiek aan de MG 5 wat techniek en prijs betreft, behalve dat de ZS een iets grotere batterij heeft. Over dan naar de middenklasse-SUV, de MG HS en EHS. De HS rijdt op benzine dankzij een 1.5 benzinekrachtbron van 162 pk en kost 26.300 euro. De EHS is een plug-in hybride  met dezelfde benzinemotor, aangevuld met een elektromotor die samen 258 pk produceren. 37.400 euro betaal je voor de instapversie. De laatste MG in het rijtje is de Marvel R. Die heeft liefst 3 eletromotoren waarvan 2 op de achteras, 288 pk power, vierwielaandrijving, een rijbereik van een kleine 400 km, en een prijs die begint net onder de 50.000 euro. 

MG 4
MG 4
MG 4
MG 4
MG 5
MG 5
MG 5
MG ZS
MG ZS
MG ZS
MG ZS
MG EHS
MG EHS
MG EHS
MG EHS
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R

POLESTAR

Polestar kennen we als het full-electric broertje van Volvo, met in het gamma de Polestar 2 en 3. De 4 komt er aan. Polestar heeft liever dat we het Zweeds noemen, maar hoewel de ideeën inderdaad uit Göteborg komen, worden alle Polestars in China gebouwd. De 2 is er met 1 of 2 elektromotoren, een batterij van 69 of 82 kWh, en achterwielaandrijving of 4×4. Met de grote batterij zou je 650 km ver geraken. De prijs van de Polestar 2 begint bij 48.700 euro. De Polestar 3 heeft sowieso 2 motoren, een mega-batterij van 111 kWh, een vermogen van 489 of 517 pk, een rijbereik van 560 of 610 km, en een stevig prijskaartje dat begint bij 90.000 euro.

Polestar 2
Polestar 2
Polestar 2
Polestar 3
Polestar 3
Polestar 4
Polestar 4
Polestar 4
Polestar 4

SERES

Seres is een beetje een ingewikkeld verhaal. Het hangt af van DFSK, heeft zijn hoofdkwartier in Californië, maar de auto’s worden in China gebouwd. Momenteel is Seres op de Belgische markt vertegenwoordigd met de Seres 3 en Seres 5. De Chinezen breken blijkbaar hun hoofd niet over het bedenken van originele benamingen voor hun automodellen. Het zijn allebei elektrische SUV’s, en de 3 kost 40.000 euro, kan 440 rijden op 1 lading, en heeft een motor van 163 pk. De Seres 5 is een echte krachtpatser in de topversie met 2 elektromotoren, vierwielaandrijving, 585 pk en een rijbereik van 530 km. Dan kost hij minstens 68.000 euro, terwijl de tweewielaangedreven Seres 5 4.000 euro minder duur is. 

Seres 3
Seres 3
Seres 5
Seres 5
Seres 5
Seres 5

SWM

SWM was ooit een gerenommeerd motorfietsenmerk dat nu de Chinese SUV G01 bij ons aanbiedt. Verkrijgbaar vanaf 25.000 euro en voorzien van een 1.5 liter benzinemotor van 130 of 154 pk.

Dat is dus al heel wat Chinees autoaanbod voor een kleine landje als het onze. En er zit nog heel wat in de Chinese pijplijn. Enkele voorbeelden: MG brengt binnenkort een elektrische sportcoupé met vleugeldeuren naar ons land, de Cyberster. 

MG Cyberster

Nio komt ook nog onze kant op, en dat belooft, want het noemt zichzelf de Chinese Tesla. 

Nio

Ook het merk XPeng zou zijn intrede maken op de Belgische markt, en dat is dan weer een soort van Chinese Tesla van den Aldi.

BYD heeft ondertussen gewerkt aan een elektrische supercar, de YangWang U9. Een Chinese Ferrari zeg maar, maar dan eentje die een apart spektakel kan bieden met een hydraulische ophanging zoals bij de Amerikaanse low-riders, waardoor de U9 kan springen en wiegen als een heuse breakdancer. Hij kan zelfs op 3 wielen rijden, zoals de Citroen DS dat meer dan 65 jaar geleden ook al kon. 

BYD YangWang U9

Kortom, alles komt terug, maar dan wel uit China.