Fun fun fun !

Drie keer ‘fun’ dus, net als in de Beach Boys-song met die titel. Dat hebben we volgens mij verdiend tijdens de corona pandemie. Als tegengewicht voor alle ellende mogen we onszelf best een cadeautje doen. Een auto bijvoorbeeld. Dit horrorjaar is trouwens gebleken dat die auto de ideale veilige ‘bubbel’ is om je te verplaatsen in onze door Covid- 19 geplaagde samenleving. En dat cadeautje mag in deze trieste tijden een heuse ‘fun car’ zijn. Een cabrio, maar dan liefst een min of meer ‘betaalbare’. In dit geval minder dan 50.000 euro. Op een rijtje de 10 leukste die momenteel in ons land te koop zijn.

BEZOEK en ONTDEK onze partners!

Mazda

Ik begin met een blijvertje dat het al ruim 30 jaar volhoudt, de roadster die ervoor heeft gezorgd dat de open tweezitter opnieuw populair werd: de Mazda MX-5. Het uitstekend gebouwde Japanse autootje is ondertussen aan zijn vierde generatie toe, en overleefde al heel wat concurrenten. Na 30 jaar is de MX-5 geëvolueerd tot een perfect uitgebalanceerd concept dat beter werd met de jaren, een beetje vergelijkbaar met de evolutie die de Porsche 911 doormaakte. De super-betrouwbare Mazda MX-5 biedt onbetaalbaar veel rijplezier met open of gesloten dakje. De uitstekende vierpitter, gekoppeld aan een perfect schakelende zesbak brengt het vermogen probleemloos op een sportieve manier naar de achterwielen. En dat allemaal voor net geen 30.000 euro. Voor die prijs heeft de MX-5 geen echte concurrenten. Voor andere echte roadster betaal je meer, en de rest zijn cabrio’s, open versies van wagens die als gesloten berlines werden ontworpen. Jammer dat de Fiat 124 Spider niet meer samen met deze Mazda MX-5 wordt gebouwd want die had een prettiger turbomotor en een koetswerk en interieur met Italiaanse flair. 

Volkswagen

Volkswagen heeft voor haar T-Roc Cabriolet goed gekeken naar de Ranger Rover Evoque Convertible die ondertussen niet meer verkrijgbaar is. Een cabrioversie van een SUV was en is nieuw. Op het eerste gezicht misschien wat ver gezocht, maar de combinatie van de hogere rijpositie met een softtop, die in het geval van de T-Roc Cabriolet in amper 9 seconden opent of sluit, is zo gek nog niet. Vanaf 31.000 euro biedt VW dit aan, weliswaar met een kleine 1-liter benzinemotor van slechts 115 pk, maar voor 1.500 euro meer heb je de 1.5 met 150 pk. De unieke Volkswagen T-Roc Cabriolet biedt twee auto’s in 1: een SUV en een volwaardige cabrio.

Smart

Zonder twijfel de voordeligste open tweezitter waarmee je toch flink wat rijplezier kan beleven, vooral in de stad, is de elektrische Smart ForTwo Cabrio. Voor 27.000 euro is het Smartje van jou. De Smart, die maar de plaats van een halve auto inneemt, is ideaal in onze drukke steden, en voor korte trips. Niet voor lange reizen naar het buitenland, want daarvoor is de actieradius van dit elektrische stadskarretje te klein.

Caterham

De auto met het hoogste ‘fun’-gehalte in dit lijstje is zonder twijfel de Engelse Caterham Super Seven. Eigenlijk een motorfiets op vier wielen. De Caterham is een evolutie van de Lotus Seven, een kleine en eenvoudige roadster die in de jaren ’50 door Colin Chapman werd ontworpen. De Caterham Super Seven heeft de looks van de historische Lotus Seven, maar met de techniek van vandaag. Toch is hij met zijn prijs van 26.900 euro betaalbaar. De kleine Britse constructeur Caterham bouwde vorig jaar in zijn loods in Dartford vijfhonderd exemplaren van de Super Seven. Die worden allemaal met de hand geassembleerd, zoals in de goeie ouwe tijd. De Caterham overleeft al decennia de concurrentie van andere varianten zoals Donkervoort, Westfield of Tiger. Maar uiteindelijk is er maar één die zich ‘Seven’ mag noemen. Door zijn extreem laag gewicht van 500 kg overtreft de driecilinder motor met 660 cc cilinderinhoud en 80 pk vermogen ruimschoots de sensaties die je in duurdere en meer gesofisticeerde sportwagens kan beleven. Ruimte, luxe en comfort zijn een ander paar mouwen, maar in elke bocht waan je je gegarandeerd een racepiloot.

Abarth

Ook niet duur, en zo schattig dat je hem zou willen knuffelen, is de Abarth 595C, de cabrioversie van het succesnummer van Abarth. Het autootje ziet er niet alleen fantastisch uit, het wekt ook de sympathie op van andere weggebruikers. Nochtans kan de Abarth Cabrio best pittig uit de hoek komen met zijn 1.4 turbo benzinemotor die standaard 145 pk uitbraakt. En dat voor 21.300 euro. Een koopje voor dit stijlvolle Italiaanse icoon waarop je niet uitgekeken raakt, en dat elke eurocent dubbel en dik waard is.

Mini

Nog een stijlvol ‘fun’-karretje met heerlijke retrotrekjes is de Mini Cabrio. De instapversie moet het stellen met 104 pk en is daardoor minder sportief dan zijn Abarth-concurrent. Te koop vanaf 24.200 euro, maar zoals we allemaal weten met een optielijst waaraan geen einde lijkt te komen, en die de aankoopprijs fiks de hoogte injaagt. Maar de Mini Cabrio blijft een elegante verschijning met klasse.

Ford

We laten de kleintjes even achter ons en stappen over naar dé Amerikaanse ‘fun’-car bij uitstek: de Ford Mustang Cabrio. 46.750 euro betaal je voor deze super-compleet uitgeruste Ami als je kiest voor de Europese 2.3-liter viercilindermotor van 290 pk. ‘The real stuff’ voor deze Mustang is uiteraard de 5-liter V8-motor met 450 pk, maar dan vraagt Ford 52.000 euro, en laat 50.000 euro nu het maximumbedrag zijn voor dit lijstje van ‘betaalbare’ open ‘fun’-auto’s. Met die 2.3-krachtbron is overigens niks fout, wel met de belachelijke hoge belastingen die de Belgische overheden heffen op de V8. Twee jaar geleden reden Günther Neefs en ik met 2 Mustangs dwars door de States van Chicago naar LA over de legendarische Route 66, en sindsdien zijn we die Mustang, die even Amerikaans is als hamburgers en baseball, enorm gaan waarderen. Uitzonderlijk veel auto voor je goeie geld dus, en gewoon geen (dure) opties. Snel en mooi is hij bovendien ook nog.

Chevrolet

De grootste concurrent van de Mustang is al decennialang de ‘betaalbare’ muscle car van Chevrolet, de Camaro. Voor de Camaro Cabriolet met de voor Europa geknipte 2-liter turbo benzinemotor van 275 pk tel je in ons land net geen 50.000 euro neer. In de Verenigde Staten is dat een pak minder, maar daar zijn wij hier niks mee natuurlijk. Net als de Mustang is Camaro een Amerikaans icoon waarbij ‘value for money’ voorop staat. Ruimte, comfort, uitrusting, prestaties, en niet te vergeten de knappe maar wel zeer Amerikaanse ‘looks’ van de Camaro Cabriolet zijn de belangrijkste pluspunten.

BMW

Over naar de Duitsers waarmee de Belgen zo graag rijden. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van bijvoorbeeld BMW. Dat hun open roadster, de BMW Z4, een knappe auto is, daarover bestaat geen twijfel. Voor 40.600 euro is de basisversie van die Z4, met 163 of 197 pk, te koop. Zonder opties weliswaar. Voor een premiummerk is dat niet overdreven. Zeker als je weet dat de 2-liter viercilinder best een sportieve krachtbron is, dat de afwerking van de Z4 op een hoog niveau staat, en dat zijn wegligging uitstekend is zonder aan comfort in te boeten. ‘Fun’ op zijn degelijk Duits kortom.

Mercedes

Bij Mercedes is de SLC Roadster de tegenhanger van die Z4. Net geen 41.000 euro is wat het Duitse merk met de ster vraagt voor haar open tweezitter in 2-liter basisversie met 184 pk vermogen. De SLC Roadster is de enige in dit ‘fun’-lijstje met een hard vouwdak, in plaats van het traditionele stoffen dak van de andere roadsters. Het design is wat braver dan dat van de Z4, maar dat betekent niet dat je in deze Merc niet evenveel (open) rijplezier kan beleven. Voor sommige mensen is minder opvallen net een pluspunt. Hou hier ook rekening met een ellenlange optielijst, een oud Duits zeer. Have fun!