Guy’s Garage: Nieuw in 2025!

Het Autosalon in Brussel ligt ondertussen al even achter ons, maar het was in feite een klein wonder dat er dit jaar sowieso nog een salon werd georganiseerd. In de ons omringende landen heeft men deze hoogmis van de automobiel definitief afgevoerd. En toen er in 2024 bij ons geen autosalon was, dachten velen dat ook in België deze meer dan 100 jaar oude traditie voorgoed werd afgeserveerd om nooit meer terug te keren. Maar dat was buiten de Belgische invoerders gerekend. Sommigen van hen maken tot 40% van hun jaaromzet tijdens de salonperiode. Dus kwam er opnieuw een ‘Brussels Motor Show’, tot groot jolijt van de autosector én van de autoliefhebbers.
Omdat het Belgische salon zowat een witte raaf is geworden, heeft het ook aan belangrijkheid gewonnen. Op de persdag was het aantal buitenlandse journalisten groter dan vroeger, en de verhuis van Genève naar Brussel van de belangrijkste Europese prijs in de autowereld, de ‘Car Of The Year’ of COTY, lokte heel wat internationale media naar ons salon. Dit zijn enkele van de interessante nieuwigheden, nu eens niet in alfabetische volgorde.

SKODA

De gefacelifte Skoda Enyaq en Enyaq Coupé beleefden hun wereldpremière op het Autosalon van Brussel 2025. Dat de Skoda Enyaq een succesnummer is bewijst het feit dat hij eind vorig jaar de populaire Tesla Model Y overtrof als best verkochte elektrische auto in Europa. De nieuwe Škoda Elroq is een samenvoeging van Electric en Karoq. Hij is 10 cm groter dan de Karoq, zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.

MERCEDES

De nieuwe CLA was één van de wereldprimeurs op het voorbije salon. De Mercedes CLA rust op het nieuwe MMA-platform van de Duitse constructeur, dat oorspronkelijk ontwikkeld werd voor elektrische voertuigen. Maar omdat de Europese EV-verkoop minder goed verloopt dan men had gehoopt, werd dit platform aangepast aan verbrandingsmotoren en aan hybride aandrijving.

ALFA ROMEO

Alfa Romeo pakt uit met Junior Veloce 280, de meest krachtige versie van hun kleinste model. De allermooiste op het autosalon 2025 was ook een Alfa Romeo: de adembenemende 33 Stradale waarvan er maar 33 worden gemaakt. Die zijn alle 33 verkocht, en kosten gemiddeld rond de 2 miljoen, afhankelijk van de wensen van de klant. De hypersportieve coupé met zijn 3-liter V6-biturbo van 620 pk heeft een topsnelheid van 333 km/u, maar kan ook op 33 meter van 100 km/u stilstaan.

JEEP

Jeep maakt deel uit van de grote Stellantis groep, en het Amerikaanse en traditionele merk richt zich voortaan op geëlektrificeerde modellen: microhybrides, hybrides en plug-in hybrides. Zo is de Wrangler 4xe Rubicon een plug-in hybride met een 2.0 liter turbo-benzinemotor van 272 pk, plus een elektromotor van 145 pk. Samen goed voor 380 pk, en daarmee de krachtigste Jeep Wrangler ooit.

LEAPMOTOR

Nieuw bij Stellantis is het Chinese Leapmotor dat betaalbare elektrische modellen biedt die in Polen worden geassembleerd om Europese invoerheffingen te omzeilen. Leapmotor heeft ondermeer de kleine elektrische stadswagen T 03 die met zijn vanaf prijs van 19.000 euro een concurrent voor de Dacia Spring en de Citroen e-C3 is.

AUDI

Heel andere koek, en heel andere prijzen ook, bij Audi. De Audi fabriek in Vorst wordt helaas opgedoekt, maar the show must go on… Zo werd op het salon de nieuwe elektrische A6 e-tron voorgesteld, leverbaar als 5-deurs of als break Avant. De nieuwe A5 vervangt de oude A4, en is eveneens te koop als break en sedan.

DS

Het nieuwe vlaggenschip van DS Automobiles is de DS N°8. Met een actieradius van 750 kilometer, maximaal 350 pk, en verkrijgbaar met vierwielaandrijving, is de DS N°8 vanaf deze zomer te koop.

HYUNDAI

Het Koreaanse merk biedt voor-taan de Hyundai Inster aan, een kleine elektrische stadswagen die maar 3,83 m lang is. De Ioniq 9 is ook nieuw voor de Europese markt; het is een grote elektrische SUV van meer dan 5 meter voor 6 of 7 inzittenden.

FIAT

Fiat heeft het niet makkelijk; hun succesnummer 500 verkoopt veel minder goed nu het enkel nog als elektrische auto te koop is. Daarom zet Fiat nu in op de Grande Panda. De naam zegt het al, dit is een grote Panda, die als EV én als hybride wordt aangeboden. De hybride kost net géén 20.000 euro, en de EV 25.000. 

LANCIA

Lancia is terug van weggeweest, en daar zijn liefhebbers van (Italiaanse) auto’s erg blij mee. Het gamma van Lancia is voorlopig nog erg beperkt, met de Ypsilon als hybride of EV, en met de rallyversie daarvan, de Ypsilon Rally 4 HF waarmee Lancia terugkeert naar de rallysport. Er volgen binnenkort nog twee nieuwe Lanciamodellen.

PORSCHE

Porsche viert in 2025 zijn 75-jarige aanwezigheid in ons land, want het begon allemaal in 1950 met de iconische Porsche 356. In drie kwarteeuw is het merk geëvolueerd tot 1 van de meest gerenommeerde premium automerken, én een belangrijk producent van SUV’s. Zo is de vernieuwde middenklasse SUV Macan het grote nieuws bij Porsche. De Macan is nu volledig elektrisch, en hij maakt gebruik van het Premium Platform Electric met 800V-architectuur. 

ALPINE

Alpine werd ooit het Franse Porsche genoemd, maar lokt nu kopers met de nieuwe compacte én elektrische A290, gebaseerd op de Renault 5, maar met wat meer ‘jus’ onder de motorkap: 180 of 220 pk om precies te zijn, waardoor deze ‘hot hatch’ in 6,4 sec van 0 naar 100 spurt. Startprijs: 39.000 euro. Nu al een hit in Frankrijk, en samen met de Renault 5 E-Tech Electric de winnaar van de felbegeerde titel ‘Car Of The Year 2025’. 

RENAULT

Renault heeft naast haar elektrische 5 ook de legendarische Renault 4 nieuw leven ingeblazen als Renault 4 E-Tech Electric. De auto neemt een plaats in het B-segment in net boven de Renault 5 E-Tech Electric. Terwijl de Renault 5 E-Tech Electric zich richt op een stadscliënteel, ziet de Renault 4 E-Tech Electric het breder en wil hij jonge gezinnen doen overschakelen op elektrische mobiliteit. Renault noemt het zijn ‘blue-jean-auto’ van de 21e eeuw. 

DACIA

Het budgetmerk van de Renaultgroep is en blijft Dacia, over de taalgrens hét verkoopsucces, terwijl dat in Vlaanderen BMW is … Nieuw is de Dacia Bigster. De naam zegt het al, dit is een grote Duster. 

OPEL

De nieuwe Frontera van Opel is een geëlektrificeerde, ruime, en gezinsvriendelijke SUV. Hij heeft een opvallend exterieur en een laadvolume tot 1.600 liter. 

ABARTH

De nieuwe Abarth 600e Scorpionissima Limited Edition is de krachtigste Abarth ooit. Hij heeft een elektromotor van 280 pk, een topsnelheid van 200 km/u, en een acceleratie van 0 naar 100 km in 5,8 seconden.

CITROEN

Citroen is het ‘moedermerk van DS’, en het is trots op haar volledig vernieuwd en 100% geëlektrificeerd gamma. De gloednieuwe Citroën C3, hét succesnummer van het Franse automerk, is nu een elektrische maar betaalbare auto, met het beste comfort in zijn klasse. 

PEUGEOT

Het Franse Peugeot maakt ook deel uit van dezelfde Stellantis-familie, en de Peugeot e-408 beleefde op het voorbije salon zijn Belgische première. Het is een aantrekkelijke fastback geworden.

KIA

Bij het Koreaanse KIA is de EV3, Kia’s nieuwe 100% elektrische compacte SUV, de rijzende ster, met een rijbereik tot 600 km.

VOLKSWAGEN

Bij Volkswagen is de nieuwkomer Tayron de opvolger van de Tiguan Allspace. De nieuwe Tayron is een 4,8 meter lange SUV die het midden houdt tussen de Tiguan en Touareg. Hij is beschikbaar in een hele resem configuraties en biedt veel binnenruimte voor maximaal 7 inzittenden. Er is ook een Tayron plug-in-hybride met een elektrisch rijbereik van ruim 100 kilometer verkrijgbaar. 

TOYOTA

Bij Toyota is de elektrische Toyota Urban Cruiser, die in wereldpremière werd voorgesteld in Brussel, het grote nieuws.  

 

MG

Het Chinese maar van oorsprong Britse MG bestaat 100 jaar. Veel auto voor relatief weinig geld bij MG, met uiteraard de spectaculaire elektrische roadster met vleugeldeuren, de Cyberster, als kers op de taart.

BAIC

Wie Chinese automerken zegt, zegt One Automotive. Het bedrijf uit Geel voert een reeks Chinese merken en modellen in waaronder de nieuwe BAIC BJ30 en BAIC BJ60. 

DFSK

Ook de eerste plug-in hybride van het Chinese DFSK, de E5 PHEV, wordt geïmporteerd door One Automotive.

MINI

Bij Mini kan je terecht voor de vernieuwde Cabrio, al jaren de favoriete cabrio van de Belgen, en de best verkochte in zijn categorie. 

BMW

De verkoopskampioen in België is andermaal het Duitse BMW. Daar kan je terecht voor de nieuwe M5. Voor het eerst doet de M5 het met een plug-in hybride aandrijflijn, die een vermogen heeft van 727 pk en een koppel van 1.000 Nm, en die goed is voor een sprint van 0 tot 100 km/h in 3,5 seconden. De nieuwe BMW M5 is ook als Touring leverbaar.

FORD

Ford trekt de elektrische kaart met ondermeer de Ford Capri, een naam met een rijke geschiedenis die nu op een elektrische SUV-coupé wordt geplakt, en die net als de Ford Explorer wordt gebouwd op een elektrisch platform van Volkswagen. Voor de compactere Ford Puma Gen–E ging Ford niet aankloppen bij VW. Deze elektrische versie van de Puma hybride is afgeleid van een eigen platform met verbrandingsmotor. In plaats van de benzinetank zit er nu een batterij.

Beluister ‘Guy’s Garage’ 

De podcasts van Guy, via deze link: https://podcasters.spotify.com/pod/show/guy-de-pre