Welkom op het Shopping Magazine autosalon
Nu het autosalon in Brussel na meer dan 100 jaar is afgevoerd, houden we hier in Shopping ons eigen autosalon, met een overzicht van enkele van de belangrijkste nieuwe automodellen.
AUDI
Bij het Duitse premium merk schrapt men de verbrandingsmotor niet helemaal, maar er duiken toch weer twee nieuwe elektrische Audi-modellen op. Eerst de Audi Q6 e-tron die als eerste elektrisch aangedreven Audi op het nieuwe PPE-platform van de Volkswagen groep wordt gebouwd. PPE staat voor Premium Platform Electric, en vormt de basis voor een hele reeks EV-modellen binnen de grote VW-familie. De Q6 e-tron krijgt de tweede generatie digitale oled-technologie, een nieuwe vorm van slimme verlichting. Ook de Audi A6 wordt volledig elektrisch. De A6 Avant e-tron Concept biedt alvast een voorproefje van de toekomstige elektrisch aangedreven Audi A6-familie. Ook deze A6 staat op hetzelfde PPE-platform, zou een rijbereik van 700 kilometer hebben, en je zou hem kunnen snelladen met maar liefst 270 kW.
BMW
Vorig jaar verkocht BMW de meeste auto’s in ons land. Weliswaar voornamelijk via leasing, maar het is toch uniek voor het Beierse premium merk dat het op nummer 1 staat in de verkoopshitparade van een land. BMW zit dan ook niet stil, en biedt een zeer breed gamma van modellen aan; zowel met verbrandingsmotoren, als elektrische auto’s. En in die tweede categorie schuift er alvast nog eentje mee aan, dat ongetwijfeld een nieuw succesnummer zal worden bij de leasingmaatschappijen: een elektrische X2 die naar analogie met de andere elektrische BMW’s iX2 heet. BMW lanceert eerst de iX2 xDrive30, met een vermogen van 313 pk en een actieradius van 450 kilometer.
CITROEN
Citroen deed het vorig jaar minder goed in ons land, maar het Franse merk trekt nu de kaart van de betaalbare elektrische auto, en dat zou best wel eens bingo kunnen betekenen. De nieuwe generatie van de Citroën C3 moet elektrisch rijden behapbaar maken voor veel meer mensen dan tot nu toe het geval was. Denk aan een instapprijs onder de 25.000 euro. Eerst is er de versie van de nieuwe e-C3 met een batterij van 44 kWh en 320 kilometer rijbereik. In de loop van volgend jaar 2025 komt de elektrische Citroen C3 dan op de markt met een range van 200 kilometer.
CUPR A
Na de Born is de Tavascan het tweede 100% elektrische model van het Spaanse Cupra. De nieuwe Cupra Tavascan staat op het MEB-platform dat eerder al dienst deed bij de Volkswagen ID.3 en de ID.Buzz, om er maar twee te noemen. In het geval van de nieuwe Tavascan van Cupra heb je de keuze uit twee aandrijflijnen: de uitvoering met de 286 pk sterke elektromotor heeft achterwielaandrijving, en het topmodel is de Tavascan VZ, met vierwielaandrijving dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras. Het vermogen van die VZ bedraagt 340 pk.
FIAT
Fiat maakt deel uit van de grote Stellantis-familie, en ook daar is de elektrificatie niet meer te stoppen. Na de Fiat 500e volgt de elektrische Fiat 600e. Hij deelt zijn techniek met de Opel Mokka Electric en met de Peugeot e-2008. Met zijn batterij van 54 kWh heeft de Fiat 600e een actieradius van 400 kilometer. Fiat onthult op 11 juli 2024 – als het merk 125 jaar bestaat – de opvolger van de Fiat Panda. Het model krijgt kenmerken van de Fiat Centoventi conceptcar. Dat beloof alvast!
FORD
In 2024 start de levering van de nieuwe Ford Explorer, die ook een – u raadt het al – volledig elektrische auto wordt.Deze SUV bevestigt daarmee de ambities van Ford om tegen 2030 nog uitsluitend elektrische (personen)wagens aan te bieden. De gloednieuwe Explorer positioneert zich net onder de Mustang Mach-e. De Ford Mustang Mach-E Rally is de eerste elektrische auto van Ford die geschikt is voor de rallysport. Deze krachtige SUV heeft een getunede versie van de aandrijflijn van de Mustang Mach-E GT, met een koppel van liefst 880 Nm. De rally Mustang staat 2 centimeter hoger op zijn pootjes dan de Mach-E GT, hij heeft een aangepaste ophanging met veren die zijn afgestemd op rallyrijden, met MagneRide-schokdempers, en met krachtige Brembo remmen.
HYUNDAI
De nieuwe Hyundai Santa Fe krijgt in Europa twee motorisaties: een 1.6 Hybrid, en een 1.6 Plug-in Hybrid. Het design van de nieuwe Santa Fe oogt opvallend maar geslaagd, en zeer hedendaags.
KIA
Klein maar fijn is een prima omschrijving van de compacte stadsauto Kia Picanto. Die Picanto kreeg een doorgedreven facelift met een nieuwe snuit, nieuwe kleuren, en een opgewaardeerd interieur. De 1-liter turbobenzinemotor wordt afgeserveerd, en de kleine Kia is voortaan enkel nog te koop als atmosferische driecilinder. Heel andere koek is de grote elektrische SUV van Kia, de EV9. Deze Koreaan heeft zeven zitplaatsen, zijn actieradius bedraagt 575 kilometer, en je kan 250 kilometer laden in amper 15 minuten.
LEXUS Lexus biedt eindelijk weer een compact model aan in de (geslaagde) vorm van de nieuwe LBX. De LBX is niet full-elektrisch, maar wel een hybride. De LBX Hybrid heeft een vermogen van 136 pk, en Lexus biedt opvallend veel luxe in deze compacte crossover.
LOTUS
De tijd dat Lotus uitsluitend vederlichte sportwagentjes bouwde ligt duidelijk achter ons. Met de nieuwe elektrische (en dus zware) Emeya schopt Lotus eerder tegen de schenen van de Porsche Taycan en de Audi e-Tron GT. Een hyper-GT noemt Lotus hem zelf, en dat klopt, want de cijfers zijn inderdaad hyper: 905 pk vermogen, optrekken van 0 naar 100 in 2,7 seconden, en een top van 256 km/u. Geen lichtgewicht dus, maar wel erg snel.
MERCEDES
Mercedes neemt afscheid van de C-Klasse Coupé én van de E-Klasse Coupé. Voor die twee modellen kwam er eentje in de plaats: de elegante CLE Coupé, die ook verkrijgbaar is als cabrio. Technisch is de 01 dan wel identiek aan de Volvo XC40, maar hij is ruimer. Het is een plug-in hybride met een 1.5 benzinemotor plus een elektromotor die samen goed zijn voor 261 pk.
MG
Uiteraard laten de Chinezen zich niet onbetuigd in 2024. MG heeft zich ondertussen al min of meer ‘gesetteld’ in ons land, en komt nu met een auto voor wie heimwee heeft naar de indertijd betaalbare roadster MGF. De opvolger van de MGF (en ook wel van de iconische MGB) is de volledig elektrische roadster Cyberster. Een geslaagd ontwerp met indrukwekkende vlinderdeuren.
MINI
2024 is een druk jaartje voor MINI. Het Britse merk dat deel uitmaakt van het Duitse BMW, introduceert de volledig elektrische MINI Cooper E en Cooper SE. Compleet nieuw, met een groter rijbereik, én met meer binnenruimte. En er is daarnaast de nieuwe generatie MINI Countryman, een flink uit de kluiten gewassen MINI als je het mij vraagt. Ook die Countryman heeft een volledig elektrische aandrijflijn, én bovendien een sportieve John Cooper Works-versie. Eén van de highlights is het nieuwe infotainmentsysteem met een ronde oled-display.
PEUGEOT
Een van belangrijkste nieuwe Peugeot-modellen in jaren is de e-3008. De auto is het eerste model op het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis, dat ook de basis van toekomstige elektrische auto’s van Stellantis vormt. De Peugeot e-3008 is er met Single Motor en met Dual Motor, telkens met 525 km rijbereik. De e-3008 Long Range heeft zelfs een actieradius van 700 km.
RENAULT
Een concurrent van de elektrische Peugeot is zonder twijfel de nieuwe Renault Scenic E-Tech Electric. Geen MPV meer, maar nu eerder een SUV. De basisversie heeft een actieradius van 420 kilometer, en de topuitvoering met 220 pk kan theoretisch 620 kilometer vér rijden met een volgeladen accu. Eén van de leukste nieuwtjes in de autowereld is de comeback van de Renault 5. Deze nostalgische elektrische hatchback met veel (retro)trekjes van de oorspronkelijke 5 wordt hoogstwaarschijnlijk een hit, en is sowieso de lieveling van mensen die heimwee hebben naar de legendarische R5. Voor de sportievelingen komt er ook een Alpine-versie.
SKODA
Klassiek maar stijlvol, en nog wat groter en ruimer: dat is de nieuwe generatie Skoda Superb. Hij is er ook als plug-in hybride met een elektrisch rijbereik van 100 kilometer, en je kan kiezen tussen een hatchback of een gigantisch ruime break. Ook van de nieuwe Skoda Kodiaq is er een plug-in hybride, eveneens met 100 kilometer elektrisch rijbereik. Daarnaast kan je de nieuwe Skoda Kodiaq ook bestellen als mild-hybrid. De PHEV is er alleen met vijf zitplaatsen, maar als je persé zeven zitplaatsen wil, dan kies je voor de mild-hybrid Kodiaq.
SUZUKI
Suzuki vond dat het tijd was voor een nieuwe Swift. De auto krijgt meer luxe én een hybride aandrijflijn. Qua design is de nieuwe Swift een evolutie van het vorige model dat al sinds 2017 op de markt was.
TOYOTA
Volledig bedacht, ontwikkeld en ontworpen in Zaventem, in het Europese hoofdkwartier van Toyota, is de tweede generatie van de C-HR. Een gedurfd ontwerp, maar toch minder excentriek dan de eerste C-HR. Toyota koos voor de aandrijving voor hun vertrouwde hybride systeem waarbij je de keuze hebt uit drie geëlektrificeerde motorisaties: een Hybrid met een 1.8 of een 2-liter benzinemotor met resp. 140 en 200 pk, en een 2-liter Plug-in Hybrid Electric PHEV. Die laatste stekkerhybride heeft een vermogen van 220 pk. Een heel andere Toyota is de Land Cruiser. Compleet nieuw, ruig, en met duidelijke hints naar de oude Land Cruiser. In 2025 komt er een mild-hybrid diesel, maar voorlopig doet deze onverwoestbare terreinwagen het met een 2.8-liter diesel met 204 pk die 3,5 ton mag sleuren.
VOLKSWAGEN
De nieuwe generatie Volkswagen Tiguan est arrivé. Hij is weer wat ruimer, en komt als 130 en 150 pk mild-hybrid, of als 204 en 272 pk sterke plug-in hybride. Die PHEV kan tot 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Volkswagen is al toe aan de negende generatie van haar Passat, en die is er gek genoeg alleen als Variant. Zeg maar break. Volkswagen biedt van haar nieuwe Passat Variant twee PHEV-versies, eHybrids genoemd. De basisuitvoering heeft een vermogen van 204 pk, en de topversie bezit 272 pk aan kracht. De EV-range bedraagt ook hier 100 kilometer.
Beluister ‘Guy’s Garage’, de podcasts van Guy, via deze link:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/guy-de-pre